Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit den Schat der Kerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit den Schat der Kerk

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aanteekening op Hebreen 9 : 4,

„(Het heilige der heiligen), h e b b e n d e een g o u d en w i e r o o k v a t , en de a r k des V e r b o n d s , a l o m met g o u d o v e r d e k t , in w e l k e was de g o u d e n k r u i k, d a a r h e t M a n n a in w a s , en de s t a f v a n A a r o n , die g e b l o e i d h a d , en de t a f e l e n des V e r b o n d s"
Paulus heeft niet de ark en haren inhoud vóór zich, zooals zij was ten tijde van Salomo; vergelijk 1 Kon 8: 9, waar gezegd wordt, dat er niets anders in was, dan de twee steenen tafelen; neen, hij heeft vóór zich de ark en haren inhoud, zooals zij was in Mozes' tijd.
Men meent, dat Paulus gedwaald heeft, toen hij schreef, dat het gouden wierookvat in het heilige der heiligen was; want, zegt men, daar was het niet, maar in het heilige; doch de Apostel stelt zich te gelijk den hoogepriester voor, zooals hjj in het heilige der heiligen inging: dan nam hij het wierookvat mede, om vóór de ark te rooken, en zoo was dan natuurlijk het wierookvat in het heilige der heiligen.


Aanteekening op Hebreen 11: 26 en 27-

„ A c h t e n d e de v e r s m a a d h e i d van C h r i s t u s meerd e r e n r i j k d o m te z i j n , d a n de s c h a t t e n in E g y p t e ; w a n t h i j z a g op de v e r g e l d i n g des l o o n s . D o o r h et g e l o o f h e e f t h i j E g y p t e v e r l a t e n , n i e t v r e e z e u de d e n t o o r n des k o n i n g s : w a n t h i j h i e l d z i c h v a s t, a l s z i e n d e d e n O n z i e n l i j k e ."
„Hij zag op de vergelding des loons." Het loon, waarop hij zag, toen bij van de rijkdommen in Egypte afzag, was de behoudenis zijns volks. Indien hij den toorn des konings gevreesd had, zou hij tot den koning gegaan zijn en voor hem de daad hebben betreurd en ongedaan hebben willen maken, dat hij den Egyptenaar verslagen had, en zoo zou hij zich dan aan de zaak zijner broederen onttrokken hebben.


Aanteekening op 1 Petrus 5 : 7.

„ W e r p t al uwe b e k o m m e r n i s op H e m , want H i j z o r g t voor u."
Wat zag de Apostel toch diep in Gods hart, als hij deze woorden schreef; en waarlijk, God zou moeten ophouden God te zijn, wanneer Hij niet alle zaken bezorgde van degenen, die tot Hem de toevlucht nemen; en ik zeg niet te veel. wanneer ik zeg, dat Hij meer bezorgd is, dat het den Zijnen welga, dan zij bezorgd zijn, dat Zijn Naam geprezen en niet om huns ongeloofs wil door de anderen, die Hem niet kennen, als niet bijzonder heerlijk aangezien worde En ik schijn te veel te zeggen, als ik zeg, dat Hij meer bezorgd is, dat men het Hem zal verwjjten, wanneer men iets niet schijnt te hebben gehad, dan wij bezorgd zijn vanwege onze onachtzaamheid en onverschilligheid tegenover hetgeen Hij ons dagelijks uit Zijne goedheid laat toekomen, laat toekomen zoo vrijwillig van Zijr.e zijde, terwijl het onzerzijds zoo onverdiend is.
Het ligt hoofdzakelijk aan te geringe kennis van onze ellende en algeheele onmacht, dat wij voor alles zoo zorgen willen, terwijl wij ons toch geene spanne langer kunnen maken, dan wij zijn, geen haar op ons hoofd kunnen laten groeien, en allerminst, wanneer wij stervende zijn, onze ziel opwaarts kunnen zenden tot Hem, Die ons zonder ons geschapen, ons in den buik onzer moedor geformeerd heeft en ons uit de baarmoeder heeft doen voortkomen. Het gaat in alle diugen, gelijk het bij Abraham ging: uit den verstorvene, wien het beloofd was, kwam het Zaad; en gelijk het ook bij Maria ging, die door het geloof eenen Zoon ontving, Wiens Naam is Jesus. Ik heb altijd gezien, dat hoe meer bezorgd iemand was, des te levendiger de zonde werd, en dat hoe minder bezorgd iemand was geworden, dewijl hij genoeg had aan den Heere, des te koninklijker de Heere voor hem zorgde Eu het wonderlijkste van alles is, dat zulk een onbezorgde het beste en voor allen eu alles het teederste zorgt, terwijl de anderen het steeds op anderen of op God laten aankomen, en öf op God öf op de omstandigheden de schuld werpen, wanneer de zaken verkeerd gaan. Eene eerste bezorgdheid komt voort uit vijandschap tegen God, en deze bezorgdheid is: h o e men Gode vrucht zal brengen. In het natuurlijke zou een mensch het belachelijk vinden, wanneer hij twee haveniers daarover met elkander hoorde spreken, vooral als zij eene menigte twijfelingen, bedenkingen en bedenkelijkheden in hun gesprek mengden Hij zou zeggen: Dat zijn slechts in naam hoveniers, want een wezenlijke hovenier maakt een gat in den grond, plant er eerien wilden stam in, en ent daarop eenen tammen tak in, en zoo komt er tamme vrucht uit den goeden tak, maar niet uit den wilden stam; en ofschoon het in het opwassen maar één boom is, kan men toch altijd den knoest zien, waar de enting heeft plaats gehad. Eu ik denk, dat, wanneer een wilde stam spreken kon cn zeide: „Ach, ik zie aan m i j geene vrucht!" ik hem antwoorden zou: „Het schijnt, dat gij den tammen tak in u niet uitstaan kunt, met welken gij één geheel geworden zjjt. De eerste en eenige vrucht, die ik aan u wil zien, is, dat gij d i t bekent, dat gij een natuurlijke, wilde stam zijt, en dat deze tak, waarmee gij één geheel geworden zijt, de vrucht draagt, -want zóó draagt gij vrucht, en wilt gjj het anders hebben, dan moet de tamme tak van u weg, dan kunt gij naar uwen wilden aard opgroeien en eigene vrucht dragen, doch die behaagt God en menschen niet".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 12 januari 1896

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's

Uit den Schat der Kerk

Bekijk de hele uitgave van zondag 12 januari 1896

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's