Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gedachten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gedachten

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zullen wij den dood, als onze ure gekomen is, voorhouden, wat den duivel, die daar zijn zal met allerlei beschuldiging, wanneer wij ten oordeel naderen ? Wat kan een goed geweten voor God geven, voor Wien wij verschijnen moeten, om rekenschap te geven van alles wat wij gedaan hebben ? Alleen dit feit: „Christus Jesus is in de wereld gekomen, om de zondaren zalig gemaakt te hebben", in geloove aangegrepen, legt duivel, zonde en dood, legt het beangstigd geweten het stilzwijgen op, zoodat zonde en dood zich van ons moeten verwijderen, en het harte vervuld wordt met de heerlijkheid Gods in het Aangezicht van Jesus Christus.


Zoo wij waarlijk bekeerd zijn, zoo wij wat ondervonden, zoo wij wat doorgeworsteld hebben, zoo zal het, staat het recht met ons, daartoe hebben gediend, dat wij geleerd hebben, om in alles en bij alles van onszelven in alle opzichten af te zien, hetzij wij ons vroom of goddeloos bevinden, en het eenige getrouwe en aller aanneming waardige woord aan te grijpen, van ganscher harte aan te nemen, en ons daarop te verlaten, „dat Christus Jesus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig gemaakt te hebben".


Wat oud en zeer bekend is, kan ons vaak zoo nieuw worden,, als hadden wij het nog nimmer gehoord, of nooit zoo in zijnen geheelen omvang verstaan. Voor oude en bekende uitspraken uit den mond Gods zitten wij zoo menigmaal als stokken en blokken neder, ons daarbij gevoelende, als zeiden zij niets teonzen opzichte; zoodat wij ons er in geenen deele meê weten te helpen. Trouwens, het is een wonder van Gods lankmoedigheid en goedertierenheid over ons in Christus Jetus, dat de oude,, trouwe God de meest bekende uitspraken met zulk eene klaarheid en kracht telkens in het gemoed wil indrukken, dat ze ons weder geheel nieuw worden, en wij er ons door vervuld zien van troost en levendige hoop op God. God de Heere isdaarin onvermoeid; Hij doet het menigmaal. Menigmaal brengt Hij Zijne oude en bekende uitspraken met kracht en klaarheid aan het gemoed, — wanneer er maar nood is en honger en dorst naar troost en leven, — ten einde in ons door Zijnen heiligen en goeden Geest eenen grond gelegd te 'hebben, om ons van harte op Zijn waarachtig en onbedrieglijk Woord te verlaten. Want God wil Zijn Woord geëerd hebben, dat wij er ons op verlaten, als op eene lamp voor onzen voet, en een licht op ons pad^ ja als op een licht, dat in de duisternis schijnt.


Het leven uit God, de eeuwige waarheid Christi berust in de hand des Heiligen Geestes, en laat zich niet in leerbegrippen en stellingen van het menschelijk vernuft en van het verstand des vleesches inwringen. De mensch kan iets zeer juist beweren, en het kan evenwel in zijne hand eene leugen zijn. Daarentegen kan iets aan het vleesch als eene ketterij voorkomen, en evenwel waarheid naar Geest zijn.


liet leven uit God vindt met de gansche Schrift overeenstemming; en zullen wij waarlijk het leven Gods deelachtig zijn, dan hebben wij ons te richten naar hetgeen het Woord zegt, en niet naar hetgeen wij zijn en hoe wij zijn. Als wij ons uit de zonde eene borstwering tegen de genade maken, en tevens met de genade eene overeenkomst willen treffen, waarbij het rijk der zonde kan blijven bestaan, dan zullen wij aan het einde den dood te gemoet snellen. Maar als wij uit de genade eene borstwering tegen de zonde stellen, opdat de heerschappij der genade blijve, dan zullen wij leven, en leeren verstaan, hoe wij niet half, maar geheel overeenkomstig de Wet gemaakt zijn. H. F. K.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 juli 1897

Amsterdamsch Zondagsblad | 7 Pagina's

Gedachten

Bekijk de hele uitgave van zondag 11 juli 1897

Amsterdamsch Zondagsblad | 7 Pagina's