Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gedachten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gedachten

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Met de bespiegeling van het natuurlijk verstand kan niet -worden begrepen, hetgeen van God en Zijn doen gezegd wordt. De hoofdzaak is en blijft voor den arme en ellendige, dat hij hiervan verzekerd worde, dat de hooge God, Dien de hemel der hemelen niet bevatten kan, de Eeuwige, Die in een licht woont, dat voor niemand toegankelijk is, de Almachtige, — dat deze God z i j n God is, en dat hij, de arme, door dezen God in zulk eene trouwe en volkomene verzorging en verpleging is opgenomen, als ware hij alleen in de wereld. Daardoor wordt de liefde tot de broederen niet opgeheven, maar integendeel versterkt. Hoe meer wij in het geloof daarvan bewust worden, dat die <}od daarboven onze God is, des te meer worden wij ook daarvan bewust, dat de wegen van dezen God geheel andere wegen zijn, dan wij ze ons voorstellen, dat Z i j n e gedachten geheel andere zijn, dan de onze, dat Hij echter waarheid en trouwe houdt, ook al verstaan wij het voor het oogenblik niet.


Waar zullen wij vrede, waar rust voor de ziel vinden, zoo niet in den lof Gods? God is toch God. Hij is een genadige en trouwe Yader; ook heeft Hij alleen alles in Zijne hand; ook heeft Hij met ons Hoofd. Christus, en in Hem met ons een Verbond gemaakt en heeft Zelf beloofd, dat Hij ons in de «euwige rust zal overbrengen. Het arme hart wordt hierbeneden door menigen storm bewogen; en dan weet het hart zelf dikwijls niet, wat het mist, tot aan hetzelve ontdekt wordt, dat het met de wegen en leidingen Gods niet tevreden is, zooals het toch zijn moest; dan wordt aan hetzelve te gelijk ontdekt, dat er iets is, dat het niet heeft, en dat het hebben moet, en wanneer het daarvoor de oogen opengaan, wordt het zich van zijne •ellende bewust, en dan is het het hart als een balsem, te vernemen den Naam van den Heere Jesus en den Naam zijns Gods.


Wanneer een mensch, die verloren was en op het veld in zijn bloed lag (Ezech. 16 : 5 en 6), eenmaal bezocht wordt door de macht der eeuwige liefde, en zoo op eenmaal aan het verderf ontrukt en gegrepen is met eeuwige liefde, zoodat hem gezegd wordt: „Ik heb u liefgehad met eene eeuwige liefde, daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid", — dan heeft hij op eens het beeld des Liefhebbenden in zijne ziel opgenomen, het levende beeld; en wanneer hij nu het beeld weder ziet, dan klopt zijn hart, en gelijk hij met eeuwige liefde bemind is, zoo heeft hij van nu aan ook eeuwig lief. Hij, Die liefheeft en redt, heeft gezegd: „ Dit is Mijn Yerbond met u: Zoomin de ordeningen des hemels kunnen veranderd worden, zoomin wordt veranderd Mijn Yerbond met u, dat Ik u niet zou genadig zijn!" en zoo heeft dan ook de ziel onveranderlijk lief.


Waar zien wij het beeld Desgenen, Die ons het eerst heeft liefgehad? Ik meen: in de broeders! ik meen: in de zusters! ik meen: in de naasten! Daar wordt de liefde beproefd; hier is de toetssteen, of men van den Heere waarachtig geliefd is. De geboden van den Heere Jesus zijn niet zwaar. (1 Joh. 5 : 3.) Dat heeft Hij Zelf gezegd, en dat is ook waar; want het gaat bepaald geheel vanzelf: „Heeft Hij mij lief, zoo heb ik u lief, mijn broeder, mijne zuster!" Deze liefde is eene wonderlijke wisselwerking van de eeuwige hemelsche liefde. Wij hebben Hem, Die ons het eerst heeft liefgehad, niet met onze oogen gezien, maar wij kunnen Hem toch dagelijks zien in onzen naaste, in den broeder, in de zuster, — zij dragen Zijn beeld. Heeft men nu deel aan de liefde des Ileeren en ziet men Zijn beeld, zoo kan men niet anders dan weder liefhebben.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 januari 1898

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's

Gedachten

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 januari 1898

Amsterdamsch Zondagsblad | 8 Pagina's