Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gedachten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gedachten.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer God den mensch bekeert, dan brengt Hij voorzeker den mensch geheel van de werken der wet af, doch dan schrijft Hij tevens Zijne Wet, niet in steen, maar in het hart des menschen. Hij heeft met het bloed Zijns Verbonds het hart teeder gemaakt, en nadat Hjj dit gedaan heeft, schrijft Hij met Zijnen vinger, den Heiligen Geest, Zijnen wil daarin, zoodat de mensch, in weerwil van allen strijd, van harte geneigd is tot den wil Gods, tot Zijn gebod, en dit ook in oprechtheid voor God kan betuigen. Zulk een mensch weet en zegt het in zijn hart: „Wat ik leef, dat leef ik door de genade; wat ik ook doe, ik drijf op genade; sterf ik, zoo sterf ik op dezelfde genade '; — doch hij kent tegelijkertijd zijne roeping, de roeping om den booze te wederstaan, alles te verrichten en staande te blijven.
__________
Wanneer God eenen mensch niet geroepen heeft tot het eeuwige leven, dan helpt hem het kruis niet, dau helpen geene slagen, dan is er niet dan gemor en ongeduld of onverschilligheid, waarbij men zegt: „ik moet er mij in schikken", en niet tot Jesus komt. Bij eenen uitverkorene daarentegen worden de klachten van Gods heiligen gehoord, en bij hem is God wel in de woning, want Hij Zelf, en niet de duivel, heeft het kruis in het huis gebracht. Hij drijft de Zijnen tot het Woord, zoodat zij luisteren naar het kleinste woordje uit 's Heeren mond, of er ook voor hen nog genade en uitredding is; zoodat zij begeerig luisteren naar de voetstappen van den Heere Jesus.
__________
„Hetgeen uit het vleesch geboren is, dat is vleesch", zegt de Heere Jesus. Wat kan vleesch nu anders voortbrengen dan de werken, die aan het vleesch eigen zijn, en wat kan het anders doen dan de begeerlijkheid des vleesches volbrengen?
Vleesch kan zich zelf niet regeeren. Wij worden öf door den Heiligen Geest in genade geregeerd, of door de tirannie van den boozen geest beheerscht. Dat nu vleesch door den booze beheerscht wordt, en in deze tirannie meer behagen heeft dan aan Gods genadige regeering, meer behagen heeft in den wil des duivels en der wrereld dan in den wil Gods, dat bevestigt de treurige ondervinding. Vleesch zijn en vijandig zijn tegen God en Zijnen wil; vleesch zijn en blind zijn; vleesch zijn en in overtredingen en in zonden dood zijn voor God en voor Zijn zalig en gelukzalig Koninkrijk, — is één en hetzelfde. Vleesch zijn en een slaaf des duivels, van de wereld en van zijne eigen lusten zijn; vleesch zijn en in ketenen en banden van zijn eigen verderf liggen, zoodat er eene gestadige geneigdheid is om God en zijnen naaste to haten; vleesch zijn en voor alle goed verstorven, tot alle kwaad bekwaam en levend zijn, — is één en dezelfde zaak.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 september 1899

Amsterdamsch Zondagsblad | 11 Pagina's

Gedachten.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 september 1899

Amsterdamsch Zondagsblad | 11 Pagina's