Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Grieven tegen de schoolwet en het geheim verraden. - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Grieven tegen de schoolwet en het geheim verraden. - pagina 5

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zelfstandige organisatie ran het Lager Onderwijs, onder toezicht der

Wetgevende Macht. Het onderwijs is uit

zijn aard geen staatkundig, maar een ynaatvraagstuk. Niet op het terrein van den Staat, maar wel op dat der maatschappij, is de natuurlijke verbinding te vinden van de belangen, die ouders en kinderen, Kerk en Staat, ten opzichte van het Lager Onderwijs, gelijkelijk kunnen doen gelden. Eerst indien deze waarheid erkend wordt, valt de tegenstelling tusschen Staat en Kerk in zake de volksschool voor altijd weg, en kan men tot een stelsel geraken, dat de vrije school als regel huldigt en slechts bij wijze van aanvulling de ofBciëele neutrale school laat voortbestaan. Welke bedenkingen nu hebben de voorstanders van het thans vigeerend Concurreutiestelsel hiertegen in te brengen? En gesteld al, dat ook met dit sociale systeem van onderwijs de volmaaktheid niet bereikt ware, wegen die bedeukingen tegen de gevaren van het Concurrentiestelsel op? Welke dan die gevaren van hot Concurrentiestelsel zijn? Met name wijzen we op een viertal. 1. De school ivordt tot inzet verlaagd voor het politieke kansspel. Ons, anti-revolutionairen, is vaak verweten, dat door onze kitteloorigheid de schoolquaestie in de politieke debatten was binnengeleid Alsof niet het Conservatieve schoolsysteem, (en dat biedt ons de wet van '57), tot deze politieke inmenging dwong! Breng het over op industrieel terrein, waar de concurrentie meer eigenaardig thuis hoort, en niemand weerspreekt dit. Denk u, dat van overheidswege voor bet steeds in voorraad hebben van een voldoende hoeveelheid levensmiddelen in elke gemeente van ons land te zorgen ware, zou het dan billyk zijn, onze bakkers, vleeschhouwers, kruideniers, enz. van agitatie te beschuldigen, indien ze bij de stembus zich weerden om deze o«iiiogelijke concurrentie tot de kleinste afmetingen te beperken ? En is het dan onze schuld, dan wel die van den Conservatieven wetgever, dat we door de stembus het eonig afdoend instrument zochten te bespelen, waardoor de groot-concurrentio van den schoolhoudenden Staat kon belet worden, voort te schrijden tot onze algohoelo onderdrukking? Do wet zelve maakt de volksschool tot een politieke quaestie bij uitnemendheid. Tot een politieke quaestie voor onze Liberalen, die, bij ontstentenis van een gemeenschappelijk program, zich om de neutrale volksschool schaarden, ter beveiliging van het kostelijk instrument, dat hun door Conservatieve kortzichtigheid ter liberaliseering van het opkomend geslacht geboden was. Tot een politieko quaestie voor onze Conservatieven, die, ter elfder ure de fout van Tj? inziende, de schoolquaestie bij uitnemendheid geschikt keurden, om hun den steun der doleerendo partijen te verzekeren.

schappelijk

!

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1875

Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's

Grieven tegen de schoolwet en het geheim verraden. - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1875

Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's