Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 6

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). de Anthropologie en de Hamartologie

Creatio,

de „miseria et mors" en op de

de

met hare gevolgen

in

der gratia ligt de locus de Christo,

Wat nu de locus de Novissimis brengen de synthesis, de harmonie tusschen deze beide en daardoor

Salute en de Ecclesia.

moet de

lijn

is

realiseering

locus

van het

moet alzoo

in

blijkeU; hoe,

Gods decretum gestelde réXog. In dezen zoowel de lijn van de creatio mundi et

angelorum, als die van den mensch en de zonde met den dood als haar gevolg, en evenzoo die van den Christus als den Middelaar, van de verkorenen als electi en de ecclesia als nieuw organisme der menschheid, na overwinning van de tegenstelling, die tusschen de natura en gratia te

bestond,

zamen

in

uitloopen

één

harmonische eenheid samenvallen en

alle

op de gloria Dei conform zijn decreet. Eerst zóó

vindt de Dogmatiek in dezen locus haar eenheid en haar ruste.

Deze introductie dient om de plaats aan te geven, welke deze locus in Dogmatiek inneemt. De Dogmatiek toch mag niet ajjhoristiscli worden opgevat. Als ik een huis wil bouwen, beteekenen de steenen op zichzelf nog maar zeer weinig; op het plan van den bouw, op de gedachte, welke door de onderlinge verbinding der deelen moet gerealiseerd worden, komt het aan. Daarom is deze introductie van zeer veel belang, is ze noodzakelijk. Men moet er zich rekenschap van kunnen geven, hoe 't dogmatisch gebouw in elkaar zit. Nu zijn de aberraties, waartoe men hierbij gekomen is, van velerlei aard. Doch daartoe bestond noodzakelijkheid. Zoo was er allereerst altoos neiging om de Dogmatiek^:)Mosop/i?'sc/j te gaan behandelen. Immers de Dogmatiek houdt zich met tal van kwesties bezig, die ook door de philosophen als Socrates zijn behandeld. Vandaar de vermenging tusschen Dogmatiek en Philoe. a. sophie vandaar ook, dat al te dikwijls de methode van behandeling der Dogmatiek philosophisch werd. Men zette zich dan als philosoof, om een of ander probleem op te lossen en raadpleegde daarbij dan ook als bron de Heilige Schrift. In het I.

de

;

dezen locus voor. En geen wonder. „God, deugd, onster„Over deze onderwerpen handelt immers ook de locus de Novissimis", zoo dacht men. Het is dan ook opmerkelijk, dat zelfs goede Gereformeerden deze fout hebben begaan. Als b. v. een theoloog als Turretijn aan dezen Locus is toegekomen, begint hij met de vraag, an sit resurrectie animae; terwijl toch de kwestie bijzonder deed zich dit

felijkheid"

over

de

bij

ziedaar het résumé van de philosophie der vorige eeuw.

der ziel niet hier thuishoort, maar waar „de homine" gehandeld wordt.

onsterfelijkheid

in de Anthropologie,

ter sprake

komt

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's