Bekijk het origineel

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 129

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 129

2 minuten leestijd

127

-

Geestelijk trekt in dit Evangelie-bericht u de verstandhouding tusschen Jezus en de familie van zijn discipel aan. Alles verlaten, was de besliste eisch, waarvan niet mocht, en ook niet wierd afgelaten. Zonder dat ware Petrus niet bekwaam geweest voor het Koninkrijk Gods. Maar na die besliste daad is daarom niet alle betrekking, niet alle verstandhouding afgebroken. Integenwaar het kan en pas geeft, zoekt Petrus de zijnen weer op; deel, en nu komt Petrus niet alleen, maar komt Jezus met Petrus, en' de zijnen ontvangen en zegenen zijn Meester en Heere.

Maar ook

in huisel/ijken zin boeit ons dit tafereel. de kringen der wereld is de schoonmoeder meest voorwerp van eindeloozen spot. Zijn schoonmoeder van den vloer te houden, is in die kringen niet zelden opzettelijke toeleg. En het moet gezegd, menige schoonmoeder maakt het er dan ook naar. Hier daarentegen, als uitvloeisel van het warme familiegevoel ])ij Israël, en ook door beademing van Jezus' geest, is de schoonmoeder allen lief; ze woont in Petrus' huis; en nu ze ziek is, zijn ze allen aanwezig, en bidden Jezus voor haar. En zij, die vrouw op jaren, ze is in het huis van haar dochter, blijkbaar niet om te heerschen. of om zich als een prinses te laten bedienen. Zie, zelve dient ze, en dat dienen is haar zoo gewoon, dat ze zelfs op zulk een aangrijpend oogenblik het niet kan laten. Ze maakt geen drukte. Ze loopt niet rond, om aan ieder te vertellen, van wat wonder zij het voorwerp was. Door Jezus genezen, stelt ze er haar eere in Jezus zelven te mogen bedienen. Ze is geliefd en heeft lief, en zoo schoon vloeien daardoor al de tinten van dit huiselijk tafereel in elkander. En wat hare genezing aangaat, zoo leere er een iegelijk uit die krank wordt, dat we niet alleen bij cholera of influenza'ofmelaatschheid, maar ook bij die gewone ziekten, gelijk de koorts er ééne is, tot onzen Grod om hulpe mogen roepen. Het hoeven geen pokken en geen tjphus en geen diphtheritis te zijn; ook bij minder ernstig ziekbed, en ook al is er geen levensgevaar, toch moet onze Heiland aangeroepen in elke krankheid.

In

^

vn.

Salome, Toen kwam de moeder dor zonen van Zebedeüs tot hem met hare zonen, hem aanbiddende, en begeerende wat vun hem. Matth. 20

Salome Joiinnes

was de en

vrouw

Jacobus.

Dit

van blijkt

:

20.

Zebedeüs, en alzoo de moeder van u terstond zoo o-e Mare. 15 40 :

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 129

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

PDF Bekijken