Bekijk het origineel

Het Calvinisme - pagina 73

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Het Calvinisme - pagina 73

2 minuten leestijd

HET CALVINISME EN DE

den

invloed dier wereld in het besliste breken met

te onheiligen

schouwburg en dans. Drie levensuitingen, die ik eerst elk

om

haar afzonderlijke beteekenis waardeer,

in

Calvi-

van gevaar, en met name wierp het een bolwerk op tegen

vrij

kaartspel,

6$

met de onbekeerde wereld achtte het

elk intiemer verkeer

nisme

RELIGIE;

vereenigde uitwerking terug te

Het kaartspel

van Calvinistische

is

eerst daarna

op haar

komen. den ban gedaan,

zijde in

ook

alsof alle spel ons verboden ware, of

niet

alsof in de kaarten iets

demonisch school, maar omdat het de gevaarlijke neiging kweekt,

om

van God af

en te vertrouwen op de Fortuin. Het spel,

te laten,

waarvan de uitkomst uitsluitend bepaald wordt door scherpte van vlugheid van handeling en

blik,

een spel

rijpe

als het kaartspel, dat in

geoefendheid, veredelt

;

maar

hoofdzaak beheerscht wordt door

de vraag hoe de kaarten liggen en rondgedeeld worden, kweekt het

geloof aan

koorts van ons beursspel toont nog dagelijks, hoeveel sterker

de aantrekkingskracht

door den nuk van de Fortuin, dan door

is,

dege inspanning op ons uitgeoefend. Tegen de

deelde

moest

Calvinist,

neiging

keeren

En

worden aangekweekt. als

in

die neiging,

opkomend

het

worden en door het kaartspel zou

nist

dan Toeval heet of

die

Tot zulk wangeloof nu neigt elk zondaar van nature.

Fortuin.

De

macht buiten God,

een

juist

zoo oor-

geslacht

gewapend

omgekeerd

die booze

nu een steeds

overmits

ver-

de tegenwoordigheid Gods voor den echten Calvi-

de bron ontsloot, waaruit

levenskracht

toevloeide,

boven Gods

bestel,

hem

stalen levensernst en

verfoeide

hij

hunkeren

het

een

naar

het

verhoogde de Fortuin

dat

spel,

Toeval boven het

God te vreezen en naar de gunsten scheen hem als water te zijn en vuur.

vaste geloofsbetrouwen stelde.

der

Fortuin te dingen,

Tegen het Schouwburgbezoek zichzelt

lag

er

in

de

fictie

rees

een gave Gods.

Noch ook

tische.

Hoe hoog

Milton

schreef

hij

leven

is

zelf

heeft

niet in

zijn

in

Calvijn's

Ook

lag het

het verbeeldings-

kwaad

Shakespeare

dagen voor

al

kwaad

in het

niet

dramatischen vorm? Zelfs

uitvoering als zoodanig school het

Op

gansch andere bedenking.

niets zondigs.

drama-

geroemd, en

in

de publieke

volstrekt niet.

Te Genève

het volk publieke voorstellingen

gegeven op de markt. Neen, wat hier

stuitte,

was

niet

de comedie 5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 212 Pagina's

Het Calvinisme - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 212 Pagina's

PDF Bekijken