Bekijk het origineel

De overheid - pagina 422

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De overheid - pagina 422

2 minuten leestijd

Locus DE Magistratü.

404

Mozes was een koning, hetgeen men bewijst uit Deut. 33 vs. 4, 5 op een wijze, die zoo mechanisch mogeüjk is. De Kantteekening laat Hij met een hoofdletter schrijven. En Hij was Koning in jeschurun moet dan niet van

Men

zegt

Mozes, maar van God den Heere aldus

te

verstaan worden.

De Roomsche kerk past deze woorden toe op den Magistraat en zegt daarom, dat Mozes koning in Jeschurun was. Daargelaten nu de vraag, of hier God de Heere of Mozes bedoeld is, zoo blijft toch altijd dit waar, dat in Israël de theocratie bestond, dat dus God Koning was over Israël en Mozes Zijn dienaar. Iedereen stemt toe, dat Mozes als dienaar des Heeren zoowel Minister Dei in sacris als Hieruit nu wil men afleiden, dat, waar Mozes als minister Dei in politicis was. tevens

politicis

in

regeerend ook

Op

20.

sacris optrad,

in

zoo ook de koningen der aarde

in politicis

moeten optreden.

in sacris

David,

die niet alleen het volk geregeerd heeft,

maar ook de ark

heeft teruggehaald,

ze naar Jeruzalem bracht en opvoerde naar den berg Sion. David zelf bij

de inwijding tegenwoordig en heeft ze

Ten tweede

stelligd.

Levieten,

stelde

bepalingen Cf. 3o.

hij

Op

zangkoren

16,

zelf

bewerk-

voor den dienst der

en wachters aan de deuren en maakte

in

Kron. 23 vs.

1

hij

6.

Salomo,

den eeredienst heeft gezorgd, een tempel bouwde,

die als koning veel voor sieradiën,

op zekere hoogte

zake de sacra.

in

Kron. 15 vs.

1

tot

riep hij een ordening in het leven

was ook

geschenken, rijkdommen en schatten aanbracht en alzoo op

wijze zich met de sacra

op Asa, die het vreemde

allerlei

Verder wijst men

inliet.

altaar, dat in

Jeruzalem was opgericht, weer omver-

wierp, opdat de dienst van Jehova alleen in Jeruzalem zou bestaan;

op Josaphat, die toen de kerk

te

op /oas, 2 Kon. 12 zelf

vs. 4, die,

Jeruzalem vervallen was,

nam

reformator de reformatie ter hand

(2 Kron.

toen de tempel gescheurd en ontredderd was,

daarvoor de gelden verzameld heeft

op Hiskia, 2

Kon.

18, die

op fosia, ninklijk

die

blijkens

om hem

te herstellen

de hoogten en afgodentempels

omstreken omver geworpen heeft

;

2 Kon. 23 het teruggevonden

uit

;

in

Jeruzalem en

en

gezag voor de ooren van het volk

En nu komt verder de aap

zelf als koninklijk

19)

liet

Wetboek op

zijn

ko-

voorlezen.

de mouw, wanneer men

zich.

beroept op de

keizers Constantijn, Theodosius, Arcadius en Honorius, welke keizers niet alleen zelf allerlei

zaken ten opzichte van de kerk gedaan hebben, (Constantijn toch

riep zelf het concilie tot

van Nicea bijeen, woonde het

de bisschoppen), maar ook

— en dit

is

bij

en hield zelf toespraken

de eigenlijke pointe der zaak

— bestaan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's

De overheid - pagina 422

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's

PDF Bekijken