Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Ons program" - pagina 461

1 minuut leestijd

!

DE ONTWIKKELING VAN HET HUISGEZIN IN DE HISTORIE. onvoldoende wijze in inwerken, een

een

die

liarten

deugdelijk

het

dat

ieder,

de

Staatsieven

„menschenhandel", saam of op

en

Feitelijk

kunde,

ons

dan

het

leven

en

dat

ook de

huisgezin

omgekeerd,

worden de

Staatsieven

in

een

kan

niet bloeien en

de

dan ook

verminkt hebben,

er geen burgerstaat

Staat met

van een

en

toont ons de volken-

en

geschiedenis

eere op-

het leven en- de

Geraakt het huisgezin tot

neergaat.

een krachtig en zuiver Staatsleven. Maar

dan ontwikkelt zich ook

bloei,

begrijpt

veelwij verij", „slavenstand"

vrijheid en recht.

leert

van het

eere

zichzelf, het huisgezin

kan ook het maatschappelijk leven opkomen, gesierd met

En zoo

eischt.

anders kan, of waar

niet

gezindheden kan

en

hebbelijkheden

die

445

huislijke

banden losgemaakt, dan ontaardt ook het

tiranniseeren

door de vorsten en een bukken van den

onderdaan; geweld voor recht!

We

om

spreken,

duidelijk

dit

volkstoestanden,

kelijke

boezemden.

Diep

mate.

pelijke

En

doet.

enkel

en

onderzocht

ze

die

iegelijk,

bezag,

Daardoor nauwelijks

dientengevolge

dan

Afrika

in

aan

slecht,

goddeloos

in

in-

onbegrij-

wat aan een huisgezin nog denken

van

een

geen

Staatsieven

en

spoor

van bloeddorstige onmenschen. Denk

woestheid

een

dan afschuw en walging

niets

iets

ook

van de schrik-

niet eens

Negerrassen

de

menschelijk

onzedelijk,

schandelijke

maken, nog

te

onder

die

aan

Tomboktoe

gewagen we

Zelfs

niet

dan terloops van de despotie der heidensche

Van Birmah hoorde nog

Aziaten.

men

ieder pas. Eloe

China met kinde-

in

ren huishoudt en de Chineesche veldheeren huishouden in overwonnen land, hoeft

En

zonder

hoe,

dat

iets

dat ook

Peking ontwikkeld

let er

maar van

verre op een

vrije,

op hoeveel hooger het Staatsieven te Jeddodan

is.

Amerika zelven tusschen waar

andere,

Turkije af;

geen „vader",

is

dan een huisgezin komen?

zeggen wilt bewaarheid zien, vergelijk dan met China het veel betere

Maar waar we wel de aandacht op en

er

gelijkt? Vergelijk, indien ge ook in het gebrekkige

landsregeering

Japan maar eens, en te

huisgezin,

geen „vrouw",

is

Hoe zou

trouw der „dienenden".

eerbare,

ons

herhaald te worden. In Azië

niet

geen

is

-

ieven

staten,

zie

geworden

nog

officieel

maar is.

eens,

er

nu

en

achterdocht

in

alle

verpest

in

;

Mohamedaansche is

en

men

leeft

bloeit en die

is.

breekt hiermee het huisgezin

zulk een

rijk

van het Staats-

De echt kweekt „vertrouwen", maar de

evenzeer en misschien nog sterker het Turkije

het verschil in Europa

waar het huisgezin

de veelwij verij

wat

is

dan toch kwijnende

het, zoo al niet verminkt,

eert

en

die

vestigen,

„wantrouwen". landen

geheel

de

„veelwijverij"

Vandaar dat atmosfeer

in

door

van spionnage. En zoo verklaart het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 519 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 519 Pagina's

PDF Bekijken