Bekijk het origineel

De overheid - pagina 390

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De overheid - pagina 390

2 minuten leestijd

Locus DE Magistratu.

372

maar

onzent,

niet in

Omdat men

zoo sterke mate.

men ook met den vorm.

Bij

ons frecher

bij

doop en trouwen echter

is,

breekt

nog volkomen de

zijn

uitwendige vormen bijgehouden.

Zoo deden ook de meeste Grieksche philosophen en daarom bleven zij ongemoeid. En juist daarom staat Socrates hoog, omdat hij den schijn verachtte en daardoor ter dood werd veroordeeld.

Nemen we

dit alles

saam, dan zien we, dat

de Romeinsch-Grieksche wereld,

in

toongevende macht, toen de kerk van Christus

als

losgemaakt, oecumenisch in de wereld intrad,

uit

de windselen van

bepaalde opinie bestond omtrent de verhouding tusschen Overheid en

was

natuurlijk

Daarom

Religionsverein.

maar wel

geval,

de Romeinsche wereld en

in

een tak van den

niet als

de categorie

past

waar, dat de

is

religie als

maar

staat,

Er

van

Schleiermacher

niet

op

dit

eene staatszaak werd beschouwd,

alle

zaken van

onder

religie

autoriteit,

sub

secundum nutum van de Overheid gedirigeerd werden.

we

Verplaatsen

daar

religie.

Griekenland een zoogenaamde

de centrale wortel, waaruit de staats-

als

macht opkomt en dat dientengevolge auspiciis en

in

Israël

de wereld van die dagen een

in

dezelfde

ons

op

ander

naar Indië en Egypte, dan zien we maar op geheel verschillende wijze beant-

terrein,

opduiken^

quaestie

woord.

Men

gewoon

is

Dit nu

tament.

de oppervlakkig.

is

Toen toch de kerk van

Nieuwe Tes-

Christus de wereld

Er lag een

Een bepaald denkbeeld en opinie was er ingevoerd gekomen en de toen bestaande denkbeelden werkten machtig

tot vastheid

op de verhouding van het Christendom

groot belang wel

De

beginnen met de

te

het Christendom onder het

van eeuwen achter.

historie

in

opkomen van

hadden de menschen reeds lang over dat punt nagedacht.

intrad,

en

de verhouding van kerk en staat

bij

Reformatie of met het

te

letten

tot

de Overheid.

Het

is

dus van

op de toen bestaande courante opinion.

Buddhistische, Egyptische en Joodsche religie zien

we

een geheel verschil-

leende meening voordragen. Bij

Buddhisten en Egypten treedt een geheel ander verschijnsel op den voor-

men gewoonlijk

grond, dat

waarin eigenlijk de

Wat C.

ligt

In

I

relatie

het

kastenstelsel noemt, en het

van Overheid

is dit

kastenstelsel,

tot religie bij die volkeren is uitgedrukt.

er in dit kastenstelsel ?

n d

i

ë

is

het

verder

ontwikkeld

en scherper ingedrongen dan

in

Egypte. In

het

wat men denkbeeld de

kastenstelsel bij

heeft

men

tot

de Roomsche kerk vindt

heeft eene beteekenis.

overtuiging,

De

op zekere hoogte hetzelfde in

verschijnsel,

de sejunctie van clerus en

scheiding van clerus en

dat de clerici een ander soort menschen

zijn,

laici

laici.

Dit

berust op

dat ze dit niet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's

De overheid - pagina 390

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 470 Pagina's

PDF Bekijken