Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Ons program" - pagina 86

2 minuten leestijd

DE OVERHEID.

70

mysteriën

der

staatkundig

zuiver

Immers, zoomin

met den

niets ter wereld uitstaande, en

zaligheid

begrip.

hovenier

de

tuinieren

van den bodem, waarin

aard

kan zonder rekening

zijn

volk,

en

gehouden dat

bouwerf

zijn

tenzij hij zich schikt

viel,

met den levensgrond,

recht gefundeerd

waarin

natie wortelt en waarop

van het recht: het geloof.

van het recht. Want

l)asis

die

een Christelijke natie, zoowel voor haar eigen

is bij

existentie, als voor de basis

Voor de

naar de soort van

evenmin kan ook een overheid het

staat.

nu

Die levensgrond

niet let op den

hij

het recht, doen bloeien, tenzij er rekening worde

volk

dat

in

houden

koeien grazen; zoomin een louwmeester een hecht en

wel doortimmerd huis kan zetten,

bodem, waarin

te

planten wortelen; zoomin de

zijn

melkboer ons deugdelijke zuivel kan bereiden, indien

bodem, waarop

bedoeld als een

is

als de

huidendaagsche politieken

telkens weer voordreunen, dat het op het bevestigen van „den rechts-

ons

aankomt,

staat"

de

eischt

eerlijkheid

aangeve: waar de spil van dat recht

is te

men nu

dat

toch,

verder ons ook

zoeken; en dan immers bleek

Ordinantiën

ons hoofdstuk over de

Gods, dat

op

overtuigende

er

(voor wie het feit der zonde nog niet loochenen durft) ter bepaling

wijs,

in

wat recht; recht naar den toetssteen aanwijsbaar

blijft

Maar nu ten tweede,

t.

eisch der eeuwige beginselen;

dan

is,

van

geen andere

in het geloof.

w. dat

dit geloof

ook tevens de levensgrond

is,

waarin de natie wortelt. Dit

op

natuurlijk niet op de

doelt

het

dit

verschijning van het volk,

op de voeding, op het klimaat of wat dies meer

lichaam,

ook

staat

uitwendige

er

meê

in

verband,

gelijk bij

zware

epidemieën onmiddellijk uitkomt. Maar toch raakt het lagere, dierlijke leven,

om

zij.

Wel

pestilentie of cholera-

dit alles

nog

te uitsluitend

voor de natie als natie te beslissen.

Neen, haar levensgrond kan een ontwikkelde natie alleen hebben in haar edeler, in

haar bewust, in haar zedelijk leven.

En nu van tweeën

Nu heid

staat 1),

öf

öf

wel

dat

één.

nationale

leven op den

bodem

ze belijdt dat de drijfkracht van

der

autonome

zedelijk-

het zedelijk leven uitgaat

van den levenden God. In

het eerste geval

de

in

ligt

dan zeer zeker de diepste levensgrond der natie

philosophie, maar

ook, in het tweede geval, even onbetwistbaar

in het geloof.

')

Een

zedelijkheid die bloeien

kan zonder godadienstigen wortel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 519 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 519 Pagina's

PDF Bekijken