Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Ons program" - pagina 90

1 minuut leestijd

DE OVERHEID.

74

Evenzoo nu doet het er derhalve ook nisme van den ledematen en

bewust

Christus alleen

letten

te

den

op

Staat,

deelen

tel

zijn,

wijl

heeft

op

sommige, vele

af,

men, voor de vraag de

of zelfs de

meeste

van geen levensbetrekking op den

persoonlijk

zich

niet toe, of in het „zedelijk" orga-

ons thans bezig houdt,

die

van de edeler deelen, die aan het

aandrift

nationaal geheel gang geven.

Christelijk, in zijn hoog'ere nationale levensrichting-.

§ 49.

Onder „edeler" deelen nu kan men, zoomin

mensch

het spel komt, zoo ook niet

in

knappe koppen",

„de

de

mannen

of,

wil

zich zelf behagenden",

De

natie

dus

krachtens

karakter

geen

is

het nationale leven, allermeest

maar een naar

allereerst

ook het

en

organisme,

„zedelijk"

natuur gehouden,

haar

van haar deelen

de „aristocratie der

„intelligentie",

men, het „denkend deel der natie" verstaan.

„intellectueel"

deze

bij

der

ergens waar de geheele

als

edele

of

min

is

edele

„zedelijken" maatstaf te beoor-

deelen.

Erasmus van Rotterdam was duizendmaal knapper man dan Jan de Bakker,

en

was

toch

nationale

sche

treffelijke

eminentie

bijgenaamd,

stond

van

nationale

het

ook

nationale

zolen

zijner

chenbare

„vader

voeten

te

de

dat

Nog

vlucht

destijds het

Bogerman,

als

won

Spinoza

ongetwijfeld

het

zoo

zeer

maar zonder

in

ook maar de

vertolkte,

heerlijk

hebben nat gemaakt. En zoo nu ook

is

het onloo-

loochenaars van den Christus, de bestrijders van de denkers,

overmacht van

de

intelligent

stoutheid van gedachte,

en

zelfgenoegzame

de

mate,

ook

intelligentie

afdoend

bewijs,

thans,

zelfs

in

nog veel

en geleerdheid op hun

zij

dat daarom ook de stroom

nationale leven reeds van den Christus

het

op intellectueel ge-

van wat

van het volkenrecht" buiten den stroom

later

Witsius

dat

nog allerminst een

hebben,

van

in

streven,

feit,

Openbaring, sterkere

deze

tweemaal zoo

zeker

leven.

van Witsius

verre

tolk

bewoog. Een eeuw verder was Huig de Groot, het „üelft-

leven

orakel"

en toch

het

deze

niet

maar de man van het „Gevangenpoortje"

bied,

afgeleid en vliet uit de

is

philosophie.

Om de

dit

natie

uit

niet

gend geheel, niet

het

p e

slechts

leven 1

aldus ken,

maken, dient op geheel andere teekenen

te

als d.

i.

gelijk

van die

ontving

en

aggregaat, d. als organisme, het

nu

zich

i.

bij

vertoont,

karakter

tel,

maar

maar

in

zijn

het

lied waarin

Dient

samenhan-

samenhang met

toen het zijn duidelijkstcn

zich vormde.

En dient

begrepen natie gelet op haar levensuiting in haar op

gelet.

als

bezien. Dient dat organisme bezien,

vroegere eeuwen,

zijn

den

stem-

eindelijk bij die

beste

oogenbhk-

ze haar verborgen leven uitstort; op de drijf-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 519 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 519 Pagina's

PDF Bekijken