E voto Dordraceno - pagina 142
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.
136
maar
VIL HOOFDSTUK
veel
geheugen
en
begripskracht
veel
ZOND.
III.
drukt
de eenvoudigen niet neer,
heft ze op.
En
hiermee valt dan tevens het sprookje van kinderen, die op het ge-
hun ouders gedoopt wierden
van
loof
Doopsformulier
;
;
vervalt alle moeilijkheid uit het
en komt er klaarheid en vastheid van gang door de een-
heid die in het wezen des geloofs wordt gehandhaafd.
weer het geloof onder het beeld van de spons. Ook
Altoos
spons nog dor en droog, toch
En
vocht inzuigen.
En
dan moet ze het zijn.
we dan nu ook de 22ste Vraag van den Catechismus,
Wat
onderzoek;
het
ze in het water,
doet ze dat niet, dan blijkt ze geen spons te
zoo verstaan
op
als
nu ze nog met geen water
ze spons, ook
is
kwam. Maar doopt ge
aanraking
in
de
al ligt
geantwoord wordt: „Al
ivat
is
dan een Christen noodig
te
gelooven?
ons in het Evangelie beloofd tvordt, hetwelk
ons de artikelen onzes algemeenen en ongefwijfelden Christelijken geloof
hoofdsomme
in een
Terecht
wege
toch
ingewrochte
een
zoodra
leeren."
hiermee uitgesproken, dat elk persoon, die van Gods-
is
met de
hij
geloofshebbelijkheid
belofte
of
geloofservaring
ontving,
van het Evangelie in aanraking komt, zich
daarvoor ontsluiten zal en deze belofte gretiglijk aannemen. Dat Evangehe
nu eenmaal. Die beloften schitteren
ligt er
En nu
er in.
Evangelie
is dit
alzoo geformeerd en dat geloof alzoo ingewrocht, dat zoodra ze
met elkaar
aanraking komen, het ééne in het andere inzuigt en indringt.
in
Toch
ligt er
pseudo-mystiek dat
Jezus
aan
zich
of
in dit
antwoord
iets
;
God begint met Jezus
van
kind
een
nog meer
wat vooral tegenover de
der Ethischen moet volgehouden. Er staat namelijk niet,
over te geven,
in
zijn
gemoed op
maar dat
alle
geloof begint
nemen,
te
met een
gelooven van het Evangelie, en wel niet van den Christus in dat Evangelie
maar van niet
de
van de
zij
beloften die in dit Evangelie vervat zijn.
van het gemoed, noch van den
wil,
Het begint dus
maar van de
zij
van
het bewustzijn.
En begint
Hoe dan
met Jezus aan toch
een
wilt
naam
ge
als Verlosser
Ethische Verlosser wil,
theorie
van
nemen,
te
is
—
al
inhoud, ik
het roepen, dat
men eerst
ongerijmd,
Jezus aannemen, zoolang
zonder
„Nu, maar zoo bedoel zus,
kan niet anders,
dit natuurlijk, dit
een
hij
niet
meer voor u
klank zonder wezen ?
En
is,
zegt ge
het ook niet, ik bedoel een aannemen van Je-
van zondaren," welnu, dan hgt reeds hiermee heel de onderstboven
zondaren
is,
is
geworpen,
want
te
weten dat Jezus een
geen zaak van het gemoed noch van den
maar wel terdege een zaak van ons bewustzijn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's