Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 142

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 142

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

136

maar

VIL HOOFDSTUK

veel

geheugen

en

begripskracht

veel

ZOND.

III.

drukt

de eenvoudigen niet neer,

heft ze op.

En

hiermee valt dan tevens het sprookje van kinderen, die op het ge-

hun ouders gedoopt wierden

van

loof

Doopsformulier

;

;

vervalt alle moeilijkheid uit het

en komt er klaarheid en vastheid van gang door de een-

heid die in het wezen des geloofs wordt gehandhaafd.

weer het geloof onder het beeld van de spons. Ook

Altoos

spons nog dor en droog, toch

En

vocht inzuigen.

En

dan moet ze het zijn.

we dan nu ook de 22ste Vraag van den Catechismus,

Wat

onderzoek;

het

ze in het water,

doet ze dat niet, dan blijkt ze geen spons te

zoo verstaan

op

als

nu ze nog met geen water

ze spons, ook

is

kwam. Maar doopt ge

aanraking

in

de

al ligt

geantwoord wordt: „Al

ivat

is

dan een Christen noodig

te

gelooven?

ons in het Evangelie beloofd tvordt, hetwelk

ons de artikelen onzes algemeenen en ongefwijfelden Christelijken geloof

hoofdsomme

in een

Terecht

wege

toch

ingewrochte

een

zoodra

leeren."

hiermee uitgesproken, dat elk persoon, die van Gods-

is

met de

hij

geloofshebbelijkheid

belofte

of

geloofservaring

ontving,

van het Evangelie in aanraking komt, zich

daarvoor ontsluiten zal en deze belofte gretiglijk aannemen. Dat Evangehe

nu eenmaal. Die beloften schitteren

ligt er

En nu

er in.

Evangelie

is dit

alzoo geformeerd en dat geloof alzoo ingewrocht, dat zoodra ze

met elkaar

aanraking komen, het ééne in het andere inzuigt en indringt.

in

Toch

ligt er

pseudo-mystiek dat

Jezus

aan

zich

of

in dit

antwoord

iets

;

God begint met Jezus

van

kind

een

nog meer

wat vooral tegenover de

der Ethischen moet volgehouden. Er staat namelijk niet,

over te geven,

in

zijn

gemoed op

maar dat

alle

geloof begint

nemen,

te

met een

gelooven van het Evangelie, en wel niet van den Christus in dat Evangelie

maar van niet

de

van de

zij

beloften die in dit Evangelie vervat zijn.

van het gemoed, noch van den

wil,

Het begint dus

maar van de

zij

van

het bewustzijn.

En begint

Hoe dan

met Jezus aan toch

een

wilt

naam

ge

als Verlosser

Ethische Verlosser wil,

theorie

van

nemen,

te

is

al

inhoud, ik

het roepen, dat

men eerst

ongerijmd,

Jezus aannemen, zoolang

zonder

„Nu, maar zoo bedoel zus,

kan niet anders,

dit natuurlijk, dit

een

hij

niet

meer voor u

klank zonder wezen ?

En

is,

zegt ge

het ook niet, ik bedoel een aannemen van Je-

van zondaren," welnu, dan hgt reeds hiermee heel de onderstboven

zondaren

is,

is

geworpen,

want

te

weten dat Jezus een

geen zaak van het gemoed noch van den

maar wel terdege een zaak van ons bewustzijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 142

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's