Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 17

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND. XVIII. HOOFDSTUK

van

den

wierd ingedragen, en dat door de Luthersche godge-

Christus

leerden overgebracht

Christus

om

dineerde,

op de verhooging van den Middelaar.

is

metterdaad

is

Op

Maar welke

zonde

de

dempen

dat

en uitsluitend

heiligen als

die klove te

men

klove

die

onheilige zondaren groef;

Middelaar geroepen was,

om

de klove te

van den Oneindige.

brengen, dan zeggen we zoo beslist mogelijk,

Middelaarschap die tweede klove juist verbreed

zijn

teruggebracht tot haar oorspronkelijke van

weer

en

we, dat

dempen,

het Middelaarschap van den Christus ook met die

verband

in

door

Midde-

zijn

En dan zeggen

om

God en ons

gevallen

zijn

dempt Christus door

die ons, eindige wezens, afscheidt en onderscheidt

Christus

heeft

den

tusschen

Integendeel, wil

tweede

eeniglijk

is

geen enkel opzicht

in

klove

vraag komt het alleen aan.

die

Christus gekomen

maar

Middelaar de geroepene en van God veror-

als

de klove tusscheu den Heere Heere en ons,

schepselen, te dempen.

laarschap?

17

II.

God

bestelde

afmetingen.

Onze zonde was het nemen, en Christus

te

op Satans aansporen, die klove had pogen weg

die, is

het, die al

wat

wij in

de klove geworpen hadden

voor ons uittrok, opdat voor het bewustzijn van Gods kinderen

er

weer

die

van God verordineerde klove weer

in al

haar onpeilbare, bodemlooze

diepte zou ontkomen.

En

de namelooze ellende, die deze valsche mystiek der geestdrijvers,

al

die de vloek

van het Pantheïstisch drijven, en de valsche ader der Ver-

mittelungstheologie over Christus' kerk gebracht heeft,

men den Middelaar

dat

gelegen,

weg

der zonde

te

nu

dienst laat doen, ja, ook

nemen, maar toch

die andere klove tusschen

is

eigenlijk eerst

juist hierin

om

de klove

en meer nog

om

ook

Gods oneindigheid en onze eindigheid voor ons

zielsbewustzijn te dempen.

En

dit

nu

is

de zonde, die ook in deze averechtsche leer van de ver-

keerd voorgestelde verhooging van den Heiland Christus was God.

Zoolang

ik

Deze Christus

dus belijden

blijf,

die

aan.

dat de goddelijke en de menschelijke natuur,

oneindig de ééne en eindig de andere, ook in den Christus principieel

als

van elkander onderscheiden

blijven, loop ik zuiver.

in den Christus de grens tusschen die beide in

ligt.

God was nam onze natuur

o/j te

Maar bega

ik

de fout

om

heffen, en te zeggen dat

den Christus de ééne natuur de andere doordrong en aan de mensche-

lijke

natuur

een

meegedeeld, dan lijke

oneindige is

eigenschap van alomtegenwoordigheid wierd

op dit ééne punt althans de klove, die het creatuur-

en den Schepper vaneenscheidt, weggenomen, en het „als

God

toegekend aan een geschapene menschelijke natuur. E VOTO DOKDR.

II.

9

zijn"

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's