E voto Dordraceno - pagina 357
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.
ZOND.
met
leven vernieuwde, en diezelfde heerlijke
ring
Bron weer
die herinnering
we
toe te gaan, of
komt vanzelf de drang, om naar
iveer uit diezelfde
moed
ziel
om
geeft,
weer
ontferming te gaan en nogmaals op een
toekomst
de
smeekingen
dan één
om Gode
lof te
opkhmme
ziel
dat eeuwige stempel,
ziel
Wie Nog
er de
altoos
om
er
nog
En
Van meer
altoos zelden
toch wie als kind van
nooit te bidden
om
genade
voor reeds genoten genade, zal het onder-
vinden hoeveel warmer toon dit ook aan ker de
is
geven.
zich tot vasten zetregel maakt,
zonder dat de dank
uw gebed uw
Veel meer althans wordt er gebeden.
genezen worden,
die
die terugkeert
het
uwer
omgang met den Eeuwige dragen moet.
melaatschen
tien
God
die uitgieting
er zoo weinig gedankt.
wordt
gelijk
neemt, zal er dan ook den zegen van wegdragen.
van
God van
uit zijn goe-
en eerst zoo gebed en dankzegging zich in
draagt
verborgen
alle
proef
grijpt,
paren,
tot dienzelfden
ziel verkwikking
Het danken omvat uw verleden,
dertierenheid te hopen.
dat
Bron een even-
teug van genade mochten indrinken. Die heagenis, die heiinne-
gebeden, en ook nu de
naar
359
VI.
het dus, die vanzelf tot danken uitdrijft voor vroeger verhoorde
is
alle
de
XLV. HOOFDSTUK
zijn
gebed
geeft,
en hoeveel
rij-
wordt begiftigd.
Al wat in vorenstaande over gehed en dankzegging gezegd
is,
gold in-
tusschen uitsluitend onze geestelijke nooden, en van de stoffelijke nooden
werd met opzet nog geen gewag gemaakt. Dit moest wel, omdat we ten opzichte van onze stoffelijke nooden zoo geheel anders voor
gebeden
en
staan;
zoo
er
diepgaand
verschil
is
God
onze
in
tusschen beide soort
gebeden. Onze vaderen drukten dit diepgaand verschil niet zoo onjuist zeiden, dat er voor geestelijke
ze
als
uit,
nooden een gebed zonder conditie
was, en voor stoffelijke nooden nooit anders dan onder conditie. Onder de conditie
en
eere
namelijk het
dat
zieleheil
de
van
vervulling
maar bevordere. Er dient dan ook op ééne
bede
onze
voor
bede zich bepaalt
lichamelijke
het gebed
om
die in het
sta,
gelet,
hoe in het Onze Vader slechts
nooden
voorkomt, en hoe deze ééne
het allernoodzakelijkst voedsel, en dat
éénen enkelen dag. Eeeds op dien grond
voor zij
tot
onzen stoffelijken nood Godes
van ons en onze broederen niet in den weg
gebed een soort toovermiddel
mag dan om de
zien,
ook gezegd, dat voldoening hun-
ner begeerte te erlangen, den aard en de natuur van het gebed miskennen; iets
wat met name geldt van de dusgenaamde genezing van kranken door
het gebed. Al geven
ken
ten, die uit het
leven
we toch
voetstoots toe, dat
God machtig
zonder medicijn te genezen, en al leert de historie dat
is,
om
zenuwleven voortkomen en dus rechtstreeks met het
saamhangen,
zeer
dikwijls
kran-
allerlei ziek-
ziele-
alleen door geloofsaangrijping genezen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's