E voto Dordraceno - pagina 270
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
270
ZOND. XXII. HOOFDSTUK XI.
den Thorah aan Israël voorschreef?
zelf in
dat
Wet van Mozes
de
volkomen
kan
vervulling
Ja, spreekt het niet vanzelf,
na deze bekeering van heel Israël
eerst
komen,
die
tot die
het oude volk nooit vond?
bij
zij
En hoe
zou de weeroprichting van tempeldienst, priesterschap, offercultus,
sabbat
en
maan,
nieuwe
ooit in strijd
kunnen
zijn
met de openbaring
des Heeren in Christus Jezus?"
Voor hen, verklaard
die zien,
te
XL— XLVni teekeniug
is
penseeld.
En
Oud-Testamentische
alle
uitvoerig als Apoc.
zoo
afgewerkt mogelijk.
zoo
wenschen
letterlijk
hiertegen natuurlijk niets in te brengen. Ezechiël
is
twintigmaal
is
profetie
Elke trek er in
XXII: met
is
gaat ge nu eenmaal uit van het standpunt, dat
1
— 6.
De
studie ge-
men
al
zulke
profetieën in vleeschelijken, uitwendigen, letterlijken zin van het vleeschelijk
heeft
Israël
om
recht, is
verstaan,
te
dan spreekt het vanzelf, dan mist ge ook
weg
wilkeurig den tempeldienst
te
cijferen.
Immers
die
elk
tempel
hier zelfs hoofdzaak in de schildering.
Doch nu
ge
ziet
ook
aan
reeds
onhoudbaar deze geheele voorstelling
Om
tweeërlei oorzaak
:
Ten
is.
omdat
eerste
ééne profetie, hoe volkomen
deze
in alle
andere profetieën steeds
en onveranderlijk de berg Sion het middelpunt der Godsvereering en de berg
Gods heiligheid was
van
Sion
visioen
uitvalt,
terwijl hier bij
;
Ezechiël in het Tempel-
en een der eens verworpen bergen van Efraïm tot
drager van Gods tempel wordt gekozen.
En
ten tweede, en dat veel sterker
nog, omdat de letterlijke opvatting van de profetie dezen Christen,
Baumgarten, van
wraakt,
genaamd
de zonde verleid heeft, die de heilige apostel zoo schriklijk
tot
namelijk
terucf
niets anders is het, als
te
vallen in het
Want
Jodendom.
dat en
Baumgarten en met hem Auberlen, nadat eenmaal
het bloed van den Goël op Golgotha gevloeid heeft, en niettegenstaande
de
waarschuwing
uitdrukkelijke
Hebreen,
weer
toch
rammen der
ons.
Christenen
;
zijn
zal,
en dat dus
Schaduwen
in
dat
God
feitelijk
den brief aan de Galaten en aan de
de heidenen, toch weer toe durft roepen,
uit
we naar de Aaronietische
dat
in
bedeeling lust
terug moeten
dat het einde
;
heeft aan het bloed ran stieren en
heel de heerlijke belijdenis, dat de Dienst
het werk van den Middelaar afgedaan
als
logen of
lijdt
dan ook
is,
zelfbedrog wordt ten toon gesteld.
Reeds
op deze ééne profetie van Ezechiël
heel deze Chiliastische wijze van de verklaren, schipbreuk.
En
dit is
XL--XLVni
O ud-Testamentische
profetie te willen
natuurlijk. Dit kan niet anders. Immers
heel het Chiliasme dankt zijn oorsprong aan de eenzijdigheid van de Joden-
Christenen, die na Jezus' hemelvaart
de
hun
Christelijke Religie wilden indragen.
vleeschelijke verwachtingen in
Hiertegen trok niemand sterker
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's