E voto Dordraceno - pagina 255
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
;
ZOND. XXII. HOOFDSTUK IX.
Vandaar dat men
mas en vroeg
Barnahas, van wien Paulus scheidde,
bij
van
sporen
Chiliasme
dit
den Her-
ontdekken kan,
terwijl
omgekeerd
bij
Romanus, Polycarpus, Ignatins, en ande-
ren, deze voorstelling geheel ontbreekt. Niet licht
zou deze Chiliastische voor-
dan ook kracht hebben erlangd, indien de sekte der Montanisten
stelling
had
niet
maar om
aangegrepen
met
zich
En
doen uitspreken. dat
Chiliasme
steeds helderder bewustheid tegen dit Chiliasme te
sinds
kerk
de
en in haar apocalyptisch fanatisme verbreid
daardoor dan ook de orthodoxe kerk almeer lont te doen
juist
en
ruiken,
regel,
in
zoovele anderen, die onder Joodsche invloeden stonden, reeds
bij
zuiverder scribenten, als Clemens,
ze
255
blijft
van
het alle eeuwen door dan ook vaste stel-
Christus
haar rechtzinnige ontwikkeling
in
als kettersch veroordeelt, terwijl
dit
omgekeerd, zoo dikwijls de sekte
opkomt en afwijking van het geloof doordringt,
altoos ook
weer
dit
oude
Chihasme opkomt. Eeeds
in
Christelijke
worpen,
en
de
waarheid al
eeuw
derde
vond
staat het
dan ook
vast, dat de
stroom der
het Chiliasme als vreemd bestanddeel heeft uitgehet
dagen van Augustinus
tot in de
bij
sommige
vreemdsoortige leeraars, en niet minder in sommige kringen uit het volk,
nog warme zoo
ernstig
na
zijn
Eerst
pleitbezorgers, toch heeft Augustinus dezen zonderlingen
en
protest
tegen
in
het
einde
een
der Middeleeuwen duikt het
Joachim van
ouden trant
het sektewezen in de Joris,
veilig
zeggen kan, dat
het Chihasme eeuwenlang het hoofd niet weder opstak.
sekten, die onder
weer
men
zoo afdoende bestreden, dat
droom
op.
En
Peter de Oliva
Floris,
met de dweepzieke e.
a.
zich vormden,
toen in de dagen der Hervorming nogmaals
Wederdoopers
was het met name David
herleefde,
geheel kettersche dweper uit Delft, die den ouden strijd voor
het Chiliasme hernieuwde.
De
echte
Hervormers
daarentegen
hielden
wandelend
kerk
en
Augustinus'
;
maar
voetspoor
steeds, in het spoor der
Hervorming
der
er
nooit
ééne
uit
al
Synoden uitspraken,
om
de Chiliastische
wat in deze Belijdenisgeschriften
over de tegenstelling tusschen den Dienst der
Schaduwen en der Vervul-
over het geestelijk karakter van Jezus' Koninkrijk en over de laatste
dingen voorkomt,
sluit evenals
onze Nederlandsche Confessie, de mogelijk-
heid van een Chiliastische verwachting beslist
Waar
als
voor zooveel de kerken
haar midden opgegaan,
voorsteUing te verdedigen. Integendeel,
ling,
En
zich in haar Belijdenis of op haar
stem
oude
drukkend, het Chihasme
vrucht van Joodsch-vleeschelijken zin bestreden.
is
Noch
maar met één enkel woord
Luther, noch Zwingli, noch Calvijn hebben ook
aan deze oude dwahng voet gegeven
zich verre van.
er
onze Hervormers het juist in
Rome
uit.
Dit kon ook niet anders.
wraakten, dat Rome's kerk de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's