Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 184

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 184

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

178

ZOND. VIII. HOOFDSTUK VI.

mensch

of het dier of de plant of den starrenhemel kozen

in deze „wetenschap van

God"

tot eenig resultaat

en ware

;

men

gekomen, dan kon zulk

spreken van een „Godsbegrip" toegelaten.

Maar

dit geval bestaat niet.

niets

dan de

is

zelf inbeelding

Alle

dusgenaamde „wetenschap van God"

van de hoovaardij der geleerden. „God" kan

nooit

voorwerp

van

ieder

oogenblik

voorwerp van onderzoek voor hem.

onderzoek

ons

worden;

wel

dus een soort godgeleerdheid zou bestaan, die u zoek eenige dingen aangaande

zijn

En

wel verre dat er

Er

Hem

God zou mededeelen,

en

Hem

geopenbaarde

dit

geen drang in

er

mensch

te is

zelven gelieft aan den

geopenbaarde zou

dit

maar van

zijn,

om

Niet

belijden.

het op te

nemen

en in ónze uitdrukkingswijze terug te geven, maar toch

denken

ons

ook dit

groot

is

aangaande het Eeuwige Wezen nu

voor den mensch geen voorwerp van begrijpen,

in

„ God

:

niet!"

komen, dan wat het

te

openbaren;

alsof

pogen

zelfs elk

blijft

aangaande God den Heere dan ook volstrekt niets voor den mensch

is

weten

te

van onder-

als resultaat

van dien aard onherroepelijk geoordeeld door het getuigenis en wij begrijpen

eiken dag en

wij

zelfs nooit

met een minder

doel,

dan opdat de belijdenis in ons

te dieper en te oprechter zou zijn.

In eens en voorgoed moet er dus gebroken worden met de dusgenaamde

„Leer aangaande God", die in beginsel door de Heilige Schriftuur geoordeeld

Geheel deze „leer aangaande God" heeft hoogstens nog waardij en betee-

is.

kenis

voor

de

geest

zich

verheven

historie,

men wete, in wat dwaasheid om den Oneindige te begrijpen

opdat

heeft

's ;

menschen '

maar

in de

godgeleerdheid behoort ze niet thuis. Ze moet er uit weg, niet enkel, omdat ze nooit één enkele vrucht voor het Christelijk geloof kon telen,

maar

erger nog, aan de heerschappij van de Openbaring, die

God

omdat

ze, veel

aangaande zich zelven gaf, haar

die

kracht

nog

in

in een

den weg

reeds hiermee op de wijsgeerige

is

staat.

zoogenaamde lijn

Elke theologische

„leer

faculteit,

aangaande God"

zoekt,

overgetreden en zwenkte van de

heilige lijn af.

En met het

deze „leer aangaande

evenzeer Dit

nen.

God"

zal

dan tevens het schermen met

Grieksch- wijsgeerige begrip van Theïstisch vanzelf verdwij-

toch zegt niets.

Deïsme en Poljtheïsme

in,

Hoogstens houdt het een ontkenning van het

maar het indringen van het Pantheïsme

belet

het volstrekt niet, en de Unitariërs, gelijk de Groningers ten onzent, die principieel de heilige Triniteit verwerpen, gebruiken het zelfs

met

Uit

al

woord Theïstisch

voorliefde.

deze wijsgeerige doolpaden zal daarom de goede godgeleerdheid

hebben terug

te

keeren tot de belijdenis van den Drieëenigen God,

om

al-

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 184

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's