E voto Dordraceno - pagina 533
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
ZOND.
koude
XXVI. HOOFDSTUK
V.
533
een frisschen geest; natuurlijk alles eigenschappen, ontleend
ziel,
aan hetgeen we aan ons lichaam waarnemen. In de keuze van het water,
vorm voor een werking
voertuig en
als
vreemds. Het
En
denken.
Ge
beeld.
taal in
is
ziet
Moeielijker
vorm
we
op
juist
u
zal
kan
dan
Christus'
ook
bijzonderlijk de
zeer
worden,
duidelijk
Voor
is.
aandacht onzer
punt
omdat
lezers,
Waar
ver-
aan
dit
ligt
ge even indenkt, dat het Doopwater beeld
zoo
bij
den Doop
Men kan
op dien Doop volgde.
zelf plaats heeft;
of ook eerst later
een beeld of symbool, gelijk het Doopwater
laten zijn van iets in het verleden, in het heden
beeld
is,
dit
van een genadewerking, die voorafging aan den Doop,
zoowel
ongetwijfeld
ziel.
souvereine instelling aan dezen
punt zoo schromelijk misverstand bestaat.
dit
zijn,
door
van het Doopwater verbonden
van zulk eene die
als
een reiniging van de
zijn,
de zoo gewichtige tweede vraag te beantwoorden: Welke
genadewerking
uitwendigen zoeken
is
Water doet u aan reiniging
weet dat hier niet bedoeld wordt een reiniging van het
ge
lichaam, en dat dus moet bedoeld
bepaalde
die op de ziel gaat, ligt dus niets
water.
of in de toekomst. Dit kan voor zal het tegenspraak vinden, dat
niemand onduidelijk wezen
men
in
onzen
;
en evenmin
den Doop bijna algemeen
tijd
zóó opvat, als sloeg het Sacrament des Doops uitsluitend op een genade-
werking in de toekomst.
Men
Doop
van Christus.
bloed
min
zegt dan tot zich zelven, in
waarlijk, de heihge
spreekt
het
geen
genade
blijft
dus
Bedien
ik
nu den Doop aan een jong
naar
niet
ook
dat
dit
Doop
een
zulk
een
jong wicht in de
om
ziel
En
kan uitgaan.
er
anders over, dan dat de Doop doele op de mogelijkheid,
kindeke
bij
het opwassen tot bekeering
zelf hieraan wel niets af
plechtigheid,
te voeden,
om
kindeke, dan
dat er in dit kindeke nog geen genade werkt. Het
vanzelf,
aan de reiniging der zonden erlange.
is
meer bewuste woorden: „Ja,
ook in den aard der zaak, dat er op dat oogenblik zelf van den Doop
ligt
de
of
beeldt af de afwassching onzer zonden door het
die
Nu
kome en
doet, zoo gaat
noch toe; maar de Doop
de ouders opwekt
om hun
alzoo deel
men dan is
voort,
dan toch
kinderen Christelijk op
die op later leeftijd dikwijls voor die kinderen zelf een prikkel
naar Jezus
te
gaan vragen
;
en die in de gemeente de verplichting,
het Evangelie in eere te houden,
, telkens
verlevendigt."
Zoo en niet anders wordt thans in den regel de Doop opgevat; en zoo
moet
hij
opgevat worden, door een ieder die
zonder het wezen van het Sacrament zelf in tot
de
drijft
te
op de gangbare opinie,
denken en terug
te
gaan
bron der Heilige Schrift, en tot de kostelijke uitlegging van die
Schrift, die in
den loop der eeuwen door den Heiligen Geest aan de kerk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's