E voto Dordraceno - pagina 350
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
350
ZOND. XXIII. HOOFDSTUK IX.
om
eenigszins in aanmerking, eenvoudig
vaardigmaking volgt en
en er niet op uitloopt; er de vnicJit van
vloeit zijt
reden dat
is
in
goede werken doet, maar de Heilige Geest maakte woning
vende niet
in
u
inwonende
en
u woont en
Ge gij
u en dreef
bij
Alle inkle-
zijt.
van ons uitgaande heiligheid komt dus gansch
en
aanmerking
in
omdat ge rechtvaardig voor God
uit,
uit z^oor^
en niet de wortel.
omdat de Heilige Geest
niet rechtvaardig voor God,
goede werken
op de recht-
dit alles
aan voorafgaat; sterker nog er
niet
er
onze
voor
rechtvaardigmaking,
maar wordt
er uit
geboren.
En
nu
hierin
de fout van Rome. Niet dat de Roomsche kerk
juist ligt
verband
onrechte
ten
Dat verband mag
wezenlijk rechtvaardig zijn. is
tusschen onze rechtvaardigs^^reAr/^f/ en ons
zoekt
God
alleen maar, spreekt
wijze rechtvaardig worden, of wel
pend
spreken,
Gereformeerde
nooit losgelaten.
De vraag
ons rechtvaardig, omdat wij op eene of andere zijn
is
rechtvaardigspreking een schep-
Nu
waar
onze
kerk
op grond van de Heilige Schrift, dat Gods daad
rechtvaardigwording uit volgt?
belijdt
de is
l". ons rechtvaardig te spreken, en 2. krachtens en dus door dat schep-
pend
spreken,
Rome
brengen.
en
straks
daarna,
daarentegen verstaat „rechtvaardigmaking" van
brengen der gerechtigheid klank
van
het
woord
„rechtvaardigïwaA-^/^f"
woord de vertolking
is,
dit begrip
Toch
is
blijven
dat
de
34
enz.,
;
een steun,
de apostel Paulus zich bedient, en waar
zelf volstrekt niet inzit.
Roomsche dwaling, waarvoor de Roomsche theologen Cor.V:
zich ten onrechte op 2
XXV:
eenigen steun
teruggaan op het Grieksche woord, waarvan
name
van maken op zich het deze
teweeg
we van het Lztiiüsche jast ificatio, waarvan
zoo
de Heilige Schrift en met
dit
en vindt hiervoor ongelukkigerwijs in den
zelve,
die echter geheel wegvalt,
ons
de rechtvaardigheid in ons teweeg te
10,
Matth.XVI:
27,
Ps.LXII:
13, Matth.
beroepen, die nog steeds in de kerken der hervorming
Reeds
voortwoelen.
gerechtigheid
Ostiander
Christi
ging dien weg op door
een
als
soort
is
te leeren,
heilige tinctuur ons wierd
ingegoten, en dat in deze ingieting van Christus' gerechtigheid het werk
der
rechtvaardigmaking
andere
en
dikatiën
herkomst,
geschriften
bespeurt
digmaking"
Ook de
school.
naar denzelfden kant.
wijze,
er
bij
hen
als
Arminianen dreven, hoewel op
men heden
ten dage de pre-
van Ethische, Irenische en Methodistische
leest
men
En
telkens hoe het eigenlijke stuk der „rechtvaaruit
is,
en altoos de heiligmaking wordt
te
hulp
geroepen als het wezenlijke, waarin dan ook hun rechtvaardigmaking opgaat. Zelfs
Da
Costa
is
in zijn
strijd
over dat stuk met Kohlbrügge min-
stens even eenzijdig links gegaan als Kohlbrügge rechts, zoo zelfs dat men, zij
het
ook
onder zekere
critiek,
aan Kohlbrügge in dien
strijd
onvoor-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's