E voto Dordraceno - pagina 548
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
548
ZOND.
tusschen
andere
die
veel
XXVI. HOOFDSTUK
Vil.
gemeenschap, waardoor
rijkere
hem
alsnu
hij
ook kennen leert als den Koning zijner kerk en het Hoofd van zijn volk.
moet u daardoor dus nooit
Gij
de war laten brengen. Het
in
is
volkomen
waar, dat we eerst door den heiligen Doop, voor wat ons geloof aangaat,
met ons Verbondshoofd, Lichaams
gemeenschap
in
dat
waar,
met
Koning
den
en
treden,
de
eer
eerst
in te zoeken.
Koning
verheerlijkten
ment voor u
leven.
Ongetwijfeld
oogenblik
Maar
Wie
En
dat
af,
hij
was
toch
en toch
het evenzoo
is
ivierd.
weer merkt en
eerst als ge
is
man
er
mee
als
hoe
aan
uw
een heilig Sacra-
met een aangeworven
als
inziet,
volle aansluiting
komt, gaat de Doop
tot stand
Het
deze
is
;
den Doop slechts aanbinding
in
den heiligen Doop voor uw geloof de
in
te
verlaagt het Sacrament, en houdt op, er een heilige
ziet,
genadewerking
toediende
den Doop ééne plaque met Jezus
eerst door
hij
kerk
de
De stokbewaarder
ziele bestaat.
hem den Doop
ook
apostel
Verlies dit dus nooit uit het oog.
aan
het even volkomen
is
gedoopt zou worden, geloofde in den Heere Jezus Christus
die
waar, dat
niettemin
reeds vóór onzen Doop een persoonlijke gemeenschap tus-
er
schen ons hart en den Redder onzer Philippi,
der kerk en het Hoofd des
krijgsknecht.
reeds aan den veldheer verbonden van het eerste
aangeworven wierd en in die aanwerving toestemde.
nog
dit
slechts
een
En
voorloopige betrekking.
eerst
als
straks die aangeworven soldaat in zijn uniform wordt gestoken, voor
het
vaandel treedt en den krijgseed
volkomen
veldheer
zijn
strijder
gelegd,
onder dien legervorst, tot
en
geldt
zijn corps
hem en
de band tusschen
aflegt, is hij
van
die ure af voor een
behoorende, en dealende in zijn
zegepraal en in zijn leed. Zelfs de verhouding tusschen twee jonge personen,
moge
die elkaar huwelijksbelofte gaven,
de
zelve gedurig den
Schrift
En nu
huwelijk vergelijkt.
heilig
dit toelichten,
band met onzen Heiland gaat het immers ook
met elkaar
bij
bij
door,
dat ze reeds lang eer ze huwden,
king
stonden, en tot op zekere hoogte elkaar toebehoorden.
daar immers dien van het die verloofden
in bijzondere' betrek-
Hun
zijdsche betrekking toch ontstaat niet eerst door het huwelijk,
reeds vooruit bestaan,
En
een huwelijk tusschen hen mogelijk te maken.
toch, hoe innig en teeder die betrekking ook reeds
toch
is
staat
van
man
vindt.
king
moge geweest
zijn,
het de volle en rijke gemeenschapsbetrekking nog niet. Deze ontdoor
eerst
krachtens
iets
om
weder-
maar moest
deze
de
huwelijkssluiting
en vrouw.
Wie
ten
staan, en
van de
daad van huwelijkssluiting, en zoo treden ze eerst
Doop
hem
liefde
tot
elkander
Juist dus hetzelfde wat zal
men
de volle gemeenschap bij
den heiligen Doop
komen, moet reeds vooraf met Jezus
in zijn hart reeds trouw
Christi
in
hebben gezworen,
gesmaakt hebben. En toch, eerst
in betrekja,
reeds
als het einde-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's