Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 11

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND. XVIII. HOOFDSTUK

Met welke toch of

voorgesteld, kan ooit bestaan zonder een creatuurlijk zijn te

hoe ook

van het

en

onafscheidelijk. is

Wat

creatuurlijke

niet ergens

zijn

overal en overal

is

is,

het begrip van plaats steeds

is

de alom- en overaltegenwoordigheid. Dit

de glorie zijner Godheid,

Ook van den hemel terdege ergens

dat

is,

en volstrekt niet

En

snelheid de lichtstraal zich ook voortbeweegt,

ongelooflijke

ook de lichtstroom altoos ergens. Geen creatuur, hoe ook gedacht

is

hebben,

Zijns

11

II.

w/c^creatuur

zijn

plaatselijk

hij

dat

is,

hij

mag

een blooten toestand

als

alleen

God

zelf.

zijn.

daarom beleden

moet

is

Scheppers-majesteit,

is zijn

en

erkend, dat

hij

wel

alomtegenwoordig

niet

is,

begrepen.

het nu ook, dat we in onze onwetendheid te belijden hebben,

al is

dat we elke beschrijving van dit plaatselijk karakter des hemels schuldig

moeten

en

blijven,

zeer zeker de mogelijkheid

hemels

plaatselijkheid

des

plaatselijkheid

dezer

een

karakter draagt dan de

ander

veelzins

mag deswege

toch

aarde,

moeten toegeven, dat de

nooit toegegeven, dat de

hemel het onmisbaar kenmerk van het creatuurlijke missen

De hemel

heeft een grens. Hij

is

niet

God. Hij

is

zou.

juVf de chaos. Hij is

niet de aarde. Hij heeft een eigen bestaan, een eigen zijn, een eigen levens-

vorm.

God kan zeggen: Daar

En

zoo

verklaart

het

Catechismus belijden kan is

zich :

is

de hemel, en daar

de hemel

niet.

dan ook, hoe de Schrift ons leeren en de

dat Christus van

opgevaren; dat Christus de hemelen

hemel op ons werkt en ons

is

is

deze aarde naar dien hemel

doorgegaan en thans

uit dien

regeert.

TWEEDE HOOFDSTUE:. Want

Christus is niet ingegaan in het heiligdom,

met handen gemaakt is, hetwellc is een tegenbeeld van het ware, maar in den hemel zelven, om nu te verschynen voor het aangezichte Gods voor ons, dat

Hebr. 9:

Staande in de

stellige belijdenis

24.

van het besliste onderscheid, dat deze

aarde hier heneden en den hemel daarboven tot twee oo\ plaatselijk ^qtdeelen

schillende

kerken

te

in

Gods schepping maakt, waren onze Gereformeerde

allen tijde in staat,

Hemelvaart Hierdoor

om

bij

het wondere mysterie van Christus'

in het rechte spoor te blijven.

toch

konden

ze,

zonder eenig woordenspel, het

feit

zelf der

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's