Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 228

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

E voto Dordraceno - pagina 228

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.

2 minuten leestijd

230

beheerscht, en voor een,

tien-, twintig-,

honderdmaal

Deswege komt dan ook

leeft.

gedachten niet slechts

onze

I.

zooveel grooter deel door de voorstelling die in

o,

hun gedachten

van

wereld

de

van is

XLin. HOOFDSTUK

ZOND.

bij

onze werkelijke wereld

Ze omvat

grooter.

alle

eeuwen;

land en volk in zich op; ze kan in zich begrijpen

alle

menschelijk

kan worden ingedacht van de dingen,

bewustzijn

dus

ge

dat

hoort,

werkelijke wereld,

nu

ze

neemt

die op de

God

zijn.

negende Gebod betrekking heeft niet op de

dit

dat het juist daardoor in gewicht zult ge

ze

bij

maar op de wereld van uw gedachten, zoo

wanen, dat het daarom minder gewicht zou

Tevens

maar

wat door een

al

aarde en onder de aarde en boven de aarde in de hemelen

Als

die wereld

bij,

inzien,

maar

zijn,

zult ge niet

veeleer erkennen,

stijgt.

wat de tegenstelling tusschen waarheid en

leugen hier te beduiden heeft. In de werkelijke wereld dringt de zonde in

door

doodslag,

echtbreuk, diefstal;

maar

in de wereld der gedachten en

Ook

der voorstellingen dringt de zonde binnen door de leugen.

begaat

doodslag,

wereld,

maar

ontrouw,

diefstal,

maar

in de wereld der gedachten.

dit alles niet in

Er

die leugen

de werkelijke

geen zonde denkbaar, die

is

in deze wereld der gedachten niet wordt nagebootst of overgedragen, altoos ligt het mysterie der zonde op dit terrein in de ontzettende

maar

macht,

die

we ontvingen om

tot

den eigen aard van de wereld der gedachten, zoodra ze in het zondige

kunnen

te

En

liegen.

toch juist dat liegen behoort

Immers het onderscheid tusschen de

verloopt.

werkelijke wereld en de

wereld mijner gedachten bestaat juist hierin, dat in de werkelijke wereld de

dingen

ontstaan en bestaan buiten mij om, en dat ze in de wereld van

mijn gedachten alleen inkomen in

een

nu eenmaal, en zoodra men

liggen er zijn.

Maar

compagnon

de

En nu

dit heel anders.

Gij

gij

ook was er niemand

vijf te

en

;

als

zeggen (dat vermogen hebt ge)

na

zijn ze niet

werkelijkheid,

bij

maar nog gij

gij

gaaft

het nu op uitbetalen

Ik heb er u maar

vijf

eenvoudig omdat ze nog niet in

te tellen,

alleen

:

uw

hebt aan

;

;

gedachte bestonden, en de tien tot

is

goudguldens beloofd op dien en dien datum maar

tien

aankomt, kunt

ze natelt, blijkt feitelijk dat er tien

gedachten

in de wereld der

het niet op schrift

beloofd.

Als er tien stukken goudgeld

als ik ze denk.

lade liggen, dan kan geen leugen deze tien tot acht maken. Ze

de

in

de macht bezit

belofte, in het

om in

woord, in de

de wereld van uwe gedachte

maken. Want wel kunt ge ook in de werkelijke wereld

door opzettelijk een valschen schijn aan te brengen, een leugen ook in de werkelijkheid indragen;

bewustzijn nazoekt,

op

maar

voortgekomen,

en

zulk een leugen kan, zoo

men

is

dan toch altoos

uit

staanden voet de wereld uit worden geholpen. Maar zoo

het in de wereld van

uw gedachten

niet.

uw

de werkelijkheid maar goed

Daar

zijt

gij

het

zelf,

is

die door

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 228

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

PDF Bekijken