E voto Dordraceno - pagina 228
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.
230
beheerscht, en voor een,
tien-, twintig-,
honderdmaal
Deswege komt dan ook
leeft.
gedachten niet slechts
onze
I.
zooveel grooter deel door de voorstelling die in
o,
hun gedachten
van
wereld
de
van is
XLin. HOOFDSTUK
ZOND.
bij
onze werkelijke wereld
Ze omvat
grooter.
alle
eeuwen;
land en volk in zich op; ze kan in zich begrijpen
alle
menschelijk
kan worden ingedacht van de dingen,
bewustzijn
dus
ge
dat
hoort,
werkelijke wereld,
nu
ze
neemt
die op de
God
zijn.
negende Gebod betrekking heeft niet op de
dit
dat het juist daardoor in gewicht zult ge
ze
bij
maar op de wereld van uw gedachten, zoo
wanen, dat het daarom minder gewicht zou
Tevens
maar
wat door een
al
aarde en onder de aarde en boven de aarde in de hemelen
Als
die wereld
bij,
inzien,
maar
zijn,
zult ge niet
veeleer erkennen,
stijgt.
wat de tegenstelling tusschen waarheid en
leugen hier te beduiden heeft. In de werkelijke wereld dringt de zonde in
door
doodslag,
echtbreuk, diefstal;
maar
in de wereld der gedachten en
Ook
der voorstellingen dringt de zonde binnen door de leugen.
begaat
doodslag,
wereld,
maar
ontrouw,
diefstal,
maar
in de wereld der gedachten.
dit alles niet in
Er
die leugen
de werkelijke
geen zonde denkbaar, die
is
in deze wereld der gedachten niet wordt nagebootst of overgedragen, altoos ligt het mysterie der zonde op dit terrein in de ontzettende
maar
macht,
die
we ontvingen om
tot
den eigen aard van de wereld der gedachten, zoodra ze in het zondige
kunnen
te
En
liegen.
toch juist dat liegen behoort
Immers het onderscheid tusschen de
verloopt.
werkelijke wereld en de
wereld mijner gedachten bestaat juist hierin, dat in de werkelijke wereld de
dingen
ontstaan en bestaan buiten mij om, en dat ze in de wereld van
mijn gedachten alleen inkomen in
een
nu eenmaal, en zoodra men
liggen er zijn.
Maar
compagnon
de
En nu
dit heel anders.
Gij
gij
ook was er niemand
vijf te
en
;
als
zeggen (dat vermogen hebt ge)
na
zijn ze niet
werkelijkheid,
bij
maar nog gij
gij
gaaft
het nu op uitbetalen
Ik heb er u maar
vijf
eenvoudig omdat ze nog niet in
te tellen,
alleen
:
uw
hebt aan
;
;
gedachte bestonden, en de tien tot
is
goudguldens beloofd op dien en dien datum maar
tien
aankomt, kunt
ze natelt, blijkt feitelijk dat er tien
gedachten
in de wereld der
het niet op schrift
beloofd.
Als er tien stukken goudgeld
als ik ze denk.
lade liggen, dan kan geen leugen deze tien tot acht maken. Ze
de
in
de macht bezit
belofte, in het
om in
woord, in de
de wereld van uwe gedachte
maken. Want wel kunt ge ook in de werkelijke wereld
door opzettelijk een valschen schijn aan te brengen, een leugen ook in de werkelijkheid indragen;
bewustzijn nazoekt,
op
maar
voortgekomen,
en
zulk een leugen kan, zoo
men
is
dan toch altoos
uit
staanden voet de wereld uit worden geholpen. Maar zoo
het in de wereld van
uw gedachten
niet.
uw
de werkelijkheid maar goed
Daar
zijt
gij
het
zelf,
is
die door
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's