E voto Dordraceno - pagina 305
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.
ZOND. XLIV&. HOOFDSTUK IV.
Gods volk
volkomen de
op
van den Heiligen Geest beloofd, dat
eerst als vrucht
in hun hart schrijven zou," maar dan
Wet
bij
Wet
de Heidenen ook nog wel iets van Gods
maar evenals gevlekt
hun
Wet van
de
Wet
hem
schrift,
den
die oorspronkelijk
Gods, maar dezelfde
dat ze nu uitwendig voor
1".
Wet dan
Sinaï geen andere
ingeprente
zijn hart
in
hart staat te lezen,
tva,A •,2'^. da:t
met
alleen
;
ze
O]^
dit
eenbepaald
w. op Israël, was toegepast; en 3". dat ze, niet als eertijds posi-
t.
maar verbiedender
wijze sprak:
Doch overigens
enz.
is
altoos zijn inzottingen, die Hij
en
overheid
en
„Gij zult
wj'ei
Gods
wil
blijft
doodslaan. Gij zult niet
Het
en wet één.
van eeuwigheid gegrond
heeft.
zijn
Predikt nu
publieke opinie deze wet, dan zal dit zeer onzuiver
de
Ook kan het voorkomen, dat
geschieden.
óf overheid
óf publieke opinie,
wat Paulus noemt „hun gedachten onder elkander hen beschuldigen-
i.
de of ook verontschuldigende",
Gods ordinantiën indruischt bijna
;
iets
als
Wet
maar Gods
predikt en oplegt, wat tegen
bestel heeft toch
Dit
gemaakt dat
Wet
volken nog steeds enkele trekken van zijn
alle
gebleven.
God aan de
naam van Salomo,
Bovendien
deels
Mozes en
onder de volkeren heeft laten uitgaan.
wat men noemt het Romeinsche recht, dank
in
is
uit Israël,
;
volkeren geschonken
deels ook gevolg van den invloed, dien de roeping van
heeft;
bij
zichtbaar zijn
deels nawerking van de traditie uit het paradijs
is
vrucht van wetgevers, gelijk Solon, die
de
zijn
en daar nog hoogstens enkele regels ontcijferen kunt.
stelen"
d.
God
van
verschil:
de
,
bedoeld in zuiveren en
hier
mensch
tief,
dit
ge
is
volk,
terwijl
is
tafel
waarvan
Nu
zin;
307
zij
het op-
treden van keizer Constantijn en zijn opvolgers, voor een niet gering deel inzicht
juister
allerlei
in
de
Wet
de
uit
prediking
der
Christelijke
kerk overgegaan. Doch op wat wijs en in wat vorm deze gemeente genade
ook gewerkt heeft, doel en uitkomst er van was, dat ook nu nog de
Wet
Gods, op sterkere of op zwakkere wijze, door middel der overheid en der
pubheke
de volken in den toom houdt, de uitbarsting der zonde
opinie,
en
beteugelt,
aldus
zekere
burgerlijke
gerechtigheid in het leven roept
die wel niets ter zaligheid uitricht, maar dan toch een menschelijk leven
onder menschen mogelijk maakt, en alzoo aan Gods kerk een plek biedt voor het hol van haar voet.
Met het oog door
hierop
nu heeft ook de prediking van de Wet van Sinaï
en in de kerk van Christus zeer hooge beteekenis.
drieërlei opzicht:
helderder
en
1".
En
dat wel in
Verspreidt deze prediking onder de Christenvolkeren
zuiverder
begrippen omtrent Gods
Wet
;
veredelt daardoor
de publieke opinie; oefent invloed op de wetgeving der overheid uit; en
brengt teugel
aldus
van
teweeg,
Gods
Wet
dat
ook in het burgerlijke de Christenvolken den
beter
aanleggen.
In
de 2e plaats oefenen deze
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's