E voto Dordraceno - pagina 63
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
;
ZOND. XIX. HOOFDSTUK VÏ.
In
tweede
de
van
Jezus"
gekomen
leven
waande
dan
en te
eeuw
dezer
helft
de
keer op keer „een leven
verscheen
aan het einde van
schrijver reeds
den Middelaar
doorgronden
kiezen
in
men, en dan nog bloot beschrijvend, geven
kan
leven
maar van een biographie te
bij
is
Om
den Eénige geen sprake.
samenhang,
zijn
zou
men
zijn leven,
het uitgangspunt moeten
„uitgangen vanouds" vóór de grondlegging
die geheimzinnige
in
zulke biographie van
al
een zichzelf straffend pogen der vermetelheid. Een brok-
is
Jezus'
uit
dit
zoodra Golgotha of de geopende grafspelonk of de
zijn,
hemelvaart van den Olijfberg geboekt was. Doch
stuk
63
der wereld; heel den duur der wereld langs moeten naspeuren, hoe heel die wereld alleen
dan de dagen
zijner
aan den einde
tot
Want
Hem
door
bestond en
het licht der
hij
omwandeling op aarde teekenen
;
menschen was
en dan nog voortgaan
toe.
Jezus' leven
met
is
zijn
hemelvaart niet
Wat
uit.
hij
nu deze
achttien eeuwen in het Heiligdom geleefd en gedacht, gebeden en gestreden, geschonken en volbracht heeft,
waaronder
De hemelvaart hemelvaart
uit
en
de
en
en
zijner
lijn
naam. Hij
zijn
En
werken nog
is
maar
zelf
niet
die
hij,
werpt
drama
De hemelvaart
aldoor.
dit is niet genoeg.
zijn.
In de
veilig
is
en geborgen
is
om anderen
ontheft
hem
persoonlijke krenking
Verlosser. Zaligmaker
bij
wien het uit
is,
is
zoodra
en van lijden verlost? Verlosser
maar
is
zichzelven in de smart
die
weg dan pas ten einde kan
verlossen, en wiens
te als
hij
denken,
te
op eigen verlossing zint,
loopen wanneer
Jezus
zijn
de goede Herder, die zijn leven voor zijn schapen stelde.
hoe nu een Verlosser en Herder
hij
dit goddelijk
banden en maakt een einde aan
Maar
kwelling.
van
Ican niet het einde
is.
geen rustpunt bereikt. Ook daarna gaat de levenslijn van
is
druk
Jezus
een deel van de historie der kerk,
is
diepere zin van de historie dier kerk niet te verstaan
de
vrucht van zijn verlossingswerk
al zijn
tegenstan-
ders niet neergeworpen en al zijn verlosten gekroond.
Met het „volbracht" van Golgotha was wel de komen
verlossing zelve,
De al
kon,
waarop
maar nog volstrekt niet volbracht de verlossing
waarin die conditie wierd vervuld. lijn
moet dus ook na de hemelvaart doorloopen
die eeuwen, die sinds
mochten
kan
en
;
worsteling
tusschen
Zoodra
meer en
al
goed
rusten eer het op deze wereld
en is
kwaad voor
de uitverkorenen voleind zijn
ook
moet doorloopen
altoos uit
is
met de geheele en het eindpunt
gekomen.
heeft die in haar tegenwoordigen
En
;
Golgotha verliepen en nog na deze eeuw komen
niet
van het groote werelddrama
meer.
conditie voleind,
is
er
geen worsteling op aarde
vorm geen reden van bestaan
zoolang er nog uit deze wereld moeten toegebracht, kan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's