E voto Dordraceno - pagina 139
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.
ZOND. VII. HOUFDSl'UK
Ea
hoe volmondig we
toch,
Rome, twee punten
tegen
de
doelen
zaligheid
dit
bij
133
III.
ook toestemmen, toch
zijn, in
de controvers
onze vaderen onopgelost gebleven; we be-
der kleinen, en de zaligheid der minbedeelden van
begrip.
Bezien we beide
Had
iets
van naderbij.
onze kerk den kinderdoop verworpen en de harde gedachte uitge-
sproken, dat wie onbekeerd en ongedoopt sterft, verloren
had men ongestoord op de dan
had
bekend gemaakt;
lijn
een
dan, natuurlijk,
der kennisse kunnen voortgaan.
kind
zijner
te
Immers men
met de waarheid wordt
tijd
na deze bekendmaking, het ingewrochte geloof zich
dat,
waarheid richten kan
deze
op
dat
gesteld,
is,
en dat alleen
;
zij
gezegd kunnen worden
daadwerkelijk te gelooven, die alsnu deze gekende waarheid omhelzen.
meer
Alle
Doedes)
Prof.
Men
richting onder de Gereformeerden (denk aan
intellectueele
dan
is
ook geëindigd met den kinderdoop
te
verwerpen.
dan eenvoudig het oog voor de schakeeringen des levens, en
sluit
alle
moeilijkheid vervalt.
Wie
echter
ouders
godvruchtige lingen
dieper nadenkt, en
belijdt,
dat
ook van de zaligheid hunner vroeg gestorven lieve-
verhopen
beste
het
met de Dordtsche vaderen
mogen,
die
stuit
hier op een zeer ernstig
bezwaar.
Zegt
„deze kinderen zijn buiten geloof gezaligd," waar
toch:
hij
dan de waarheid, dat „wie niet geloofd
men „neen, dan tegenover Rome met ook
of
zegt
zal hebben, zal
ook deze kinderen gelooven
:
blijft
verdoemd worden !"
waar
blijft
;"
men
de onmisbare „kennisse?"
Gemeenlijk nu maakten onze godgeleerden zich hiervan af met de opmerking, dat
Heere
in
zijn
Intusschen toch
zij
uitsluitend
van de volwassenen spraken, en dat voorts de
almachtige genade zijn eigen wegen voor de kleinen had. voelden
ze zelven wel, dat dit
geen hout sneed.
Wierden
kleinen buiten geloof zalig, dan wierd op zeer ongelegene wijze
de
der
waarheid losgewrikt.
Want immers,
zoo een klein kind
de
vastheid
er
buiten
En
dat eenmaal toegegeven, waar bleef dan de klem van heel de Heilige
geloof
kon
komen, waarom dan een groot mensch ook niet?
Schriftuur?
Onze uitnemendste godgeleerden,
daarom
terstond
dit
kwaad zoeken
gelijk Voetius te stuiten
en Rutherford, hebben
door de belijdenis, dat de
Heere het werk der wedergeboorte meestal reeds voor den Heiligen Doop in
de kleinen werkt, die verkoren
wedergeboren, wordt toebediend
;
zijn,
en dat de Doop aan hen, als reeds
dat voorts het tweede leven, dat ook de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's