Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 87

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 87

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND. V. HOOFDSTUK

komen?" En het antwoord, hard en daarom

moeten

wij

maar toch een

ontzettend,

hope biedend, betuigt ons: „God wil dat aan geschiede:

81

I.

straal der

zijne gerechtigheid

genoeg

aan dezelve, óf door ons zelven, óf door

een ander, volkomen betalen."

Let er aanstonds

weder van

genade

tot

maar

schuld,

Adam Gods

komen?" Genade beduidt dien

vóór

stond

zijn

zaliglijk

door de zonde

de

vraag

wil hier

gelijk de

of,

mensch. Uit die gunste

viel

luidt

waardoor die toorn weg kan, en die gunst

Catechismus het

letterlijk

uitdrukt

De

af.

straf

„een middel,

:

komen?"

laffe,

halfslachtige denkbeeld snijdt de Catechismus

moet

niet

maar getemperd, maar geheel opgeheven,

want anders, dat voelt de Catechismus uitnemend, Dit maakt

we toch weg.

zijn

voelbaar door er in de vraag zoo wijdloopig

hij

„Aangezien we naar Gods rechtvaardig oordeel

:

En nu

stee.

alzoo niet gevraagd naar afslag van straf, niet naar tempering

Er wordt

van Gods toorn. Dat

gen

toestand, waarin

deze straf te ontgaan en in de genade wederom in te

terstond

om

kwijtschelding

:

zeggen: vrede met God,

Toorne trad voor die gunste in

uit.

Is er een middel,

:

terugkeert,

„Is er een middel

met God vereenigden

„Genade"

val.

:

hier dus niet

heerlijke gunste. In die gunste stond de

hij

om

op, dat de Heidelberger vraagt

te

tijdelijke

bij

te zeg-

en eeuwige

straffe

verdiend hebben." Tegen zulk een ontzettende straf toch baat geen

afslag.

Wat

wilt ge

rekenkunde

de

leerde

minderen op een oneindige schuld

op een schuld, die voor „oneindig groot"

afdoen

iets

ons

niet

reeds,

Hoe

? te

wilt ge ooit

boek staat? Of

dat ge zelfs door millioenen op

millioenen te tassen nog geen klein onzichtbaar stippelke van het „oneindig

groot" afkrijgt.

Minderen

van

de

straf

baat hier dus

niet.

Hoe

ook ware, de straf zou nog steeds oneindig blijven.

daarom de vraag van den Catechismus

Nu

God

op

al

uw

En was uw zonde de

maar

tot

een

straf.

naar de gewone menschelijke voorstelling, die dan ook, o zoo

zou

Heere

den

wordt overgebracht, het antwoord op deze

vraag kortaf in dezer voege moeten luiden

kan u

zeer terecht strekt

niet tot mindering,

geheel ontgaan van deze tijdelijke en eeuwige

dikwijls,

groot die mindering

En

straf kwijtschelden, zoo Hij u

dit

nu

zoo,

:

„o, Gewisselijk,

uw zonde maar

God de Heere

uit liefde vergeeft."

kon God de Heere metterdaad op zulk een wijze u

vergeven, dat Hij u eenvoudig de straf kwijtschold, zoo ware

leer der Verlossing zeker uiterst gemakkelijk te verstaan. Alle toere-

kening

van

zonde

als

niet bedreven.

dit

ware dan de

ï VOTO DOBDE.

I.

viel

dan eenvoudig weg. Alle zonde wierd beschouwd

En van

alle

straffe

zag God de Heere eenvoudig

heilsleer.

6

af.

En

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 87

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's