E voto Dordraceno - pagina 214
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.
ZOND. IX. HOOFDSTUK IV.
208 onderzoekingen natuurlijk
van
den
schoot der aarde heeft meenen te kennen, kan
op
iets
anders
nooit
Schepping
maar
voorviel,
dan
slaan
nooit
hetgeen
op
over
spreiden
licht
na de
lang
Schepping
de
zelve.
Slechts tusschen twee hebt ge hier de keuze.
Ge moet,
over
door
uw God. Adam Zoodra
gij
met Adam ten
bewustzijn niet en bevond
zijn
of op datzelfde oogenblik was de Schepping
het paradijs,
hoewel vlak
hij,
met u en
stond hierin
ontwaakte
toch
weten, en er dus
te
moet u desaangaande laten onderwijzen
óf ge
zwijgen,
lijk.
Ook
Schepping
óf besluiten niets omtrent de
bot
voorts
bij
volle ge-
hij
zich in
juist afgeloopen.
de Schepping staande en zelf van de Schepping
een deel uitmakende, ja er de kroon van zijnde, wist toch aangaande die
Schepping zelve van
door- eigen
waarneming
God hem
wist, heeft zijn
volstrekt niets, en zoo hij er iets
onderwezen.
dit
Of nu de berichten aangaande de Schepping, die ons de Heilige Schrift mededeelt
reeds
nakomelingschap geschonken,
uit
Adams dagen
zijn
overgemaakt,
staat
er
van God
belijdenis
godvruchtigheid
niet
bij.
dan
Indien
den Schepper
als
en
dagteekenen,
wel
men
aan
door
Mozes het
evenwel er op
alle
is
aan
niet wel
nemen, dat God de Heere
te
dagen van het paradijs af
tot
het
aangaande
En
men
voegt
Schepping in Genesis
de
alle
feil
ging,
oude kerk van de
zijn
op Mozes omtrent den oorsprong aller din-
gen onkundig zou hebben gelaten. richten
hoe de
menschelijk
verstand juist op dit punt, reeds lang voor de dagen van Mozes,
dan
hier
nu
bij,
dat de be-
als ineengeffeven zijn
droef verhaal van wat in het paradijs voorviel, dan
mag
Gods
aanbiddinge
is.
met
veihg aan-
genomen, dat de wetenschap aangaande de Schepping reeds zoo oud de
de
eerst zijn
let,
dingen de grondslag van
aller
en hoe buiten de Heilige Schriftuur
is,
hem aan
als
Waarbij het er voorts niet toe doet, of Mozes
voor het te boek stellen van zijn verhaal een of twee oorkouden omtrent
Schepping
de
geraadpleegd heeft, of ook deels op mondelinge overleve-
ring afging, daar toch immers het vinden van zijn stof en zijn keur van
omging buiten de
die stof niet
ken
verhalen
aangaande
trek van gelijkheid
dan
wel
afleidt,
opgemerkt, bij
de
de
van den Heiligen Geest.
inspiratie
de bedenking aangaat, dat ook
eindelijk
En wat
bij
de Perzen en verwante vol-
in
omloop waren, die menigen
Schepping
met het verhaal van Genesis vertoonden, waaruit men
dat
derhalve Israël slechts de Perzen nasprak, zoo
dat juist het reeds aan
Adam
Schepping wel oorzaak moest
zijn
zij
bekend
zijn
van het gebeurde
dat ook
bij
andere volken nog
de heugenis van deze overlevering naklonk.
Uit
dien
hoofde
wil
de kerk van Christus dan ook niets weten van
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's