E voto Dordraceno - pagina 278
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
:
278
ZOND. XXII. HOOFDSTUK XII.
Ten tweede, dat het geestelijk volk Gods, de ware kerk der uitverkorenen, wel
oudtijds
onder
het
vleeschelijk Israël woonde,
deel van uitmaakte en altoos
Ten
derde, dat na Jezus'
omgekeerd slechts tendeels
Ten
dat
vierde,
er slechts een
met enkele heidenen vermengd was. komst dat
uit zeer enkele
de heidenen
iiit
maar
geestelijk volk
Gods deze ware kerk
bekeerde Joden bestaat, maar nu groo-
geroepen.
is
naam van
voor zoover de symbolische
Israël ook
nu
gebezigd wordt als uitdrukking van de icare kerk en het echte volk des
Heeren,
God
die
Israël niet onder de
dat zich
Joden
zoeken
te
maar
is,
in een kerk
de heidenen verzameld heeft, en die slechts voor een
uit
zeer gering deel uit bekeerde Joden bestaat. Dit blijkt 1. uit de profetie
Loammi
zelve, dat
Ammi
tot
zou worden; 2". uit
al
wat de heilige apos-
„volk des Heeren" onder het Nieuwe Tes-
telen ons openbaren over het
tament. Hiertoe toch heeft de Middelaar geleden, „opdat volk reinigen zou."
dom, een
nu
zijn
De
volk, een verkregen
heilig
zijn volk geworden; en
het geestelijk Israël zegt:
Noch omdat
zijn.
Isaak
in
zal
vleesches,
(Rom IX:
u
zij
het
— 8).
„Want
zaad
uit
wat de
heilige apostel zelf over
die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn,
zijn
belofte
allen kinderen,
zij
genoemd worden. D.
i.
maar
niet de kinderen des
worden voor het zaad gerekend"
Als er dan ook in Gal. VI: 16 staat: „Over deze zal zijn
vrede en barmhartigheid en over het Israël
Gods"
zich eew e/pen
volk". Die eertijds geen volk waren,
3'^.
Abrahams zaad
maar de kinderen der 6
hij
kerk uit de heidenen heet „een koninklijk priester-
niet de natie der
Gods", dan
is
met
dit „Israël
Joden bedoeld, maar de „vergadering der geloo-
vigen", het „lichaam van Christus", de „kerke Gods".
Ten
men heden ten dage verkeerd doet met van afstammelingen van Abraham als Israël en van de zending onder Israël
de
vijfde volgt hieruit, dat
en de bekeering van Israël te spreken. „Israël"
is
de
naam
voor het volk
van God dat bekeerd is; en wat thans nog door zending bearbeid en Christus bekeerd moet ivorden, dat
wat
iets
de
Engelschen
nog
is
meest
En
ten
en te
de
die
zesde, en alle
ook
hiermee keeren we
profetieën,
die over Israël
tot ons
uitgangspunt terug, dat
en Jeruzalem en Sion spreken,
na de komst van Christus heur vervulling nog beiden, niet
heerlijkheid van de ware kerk des
komst. Elke andere uitlegging van de profetieën niets
anders
;
uitliep.
verstaan zijn van het symbolisch Sion op Moria's heuveltop, geestelijke
tot
dat zijn de Joc?en
maar ten onzent door
juist inzien,
spraakverwarring op vervalsching en misverstand
derhalve
maar
niet /sraéV,,
zijn,
nu voor eeuwig en
Heeren na is
maar van
zijn
niets anders
weder-
noch kan
dan een teruggaan in den Dienst der Schaduwen, die altoos
is
afgedaan en niet kan terugkeeren zonder den
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's