Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 484

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 484

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

484

ZOND.

aan

vermaan

het

totdat

De

hun Heere, dat

van

XIII.

dood gedenken zouden

ze zijn

Hij komt. eerste Christenen gebruikten eiken

men

deed

XXV. HOOFDSTUK

heilig

Avondmaal. Toen

het eiken Zondag. Bij verslapping liep het op de maand. Toen

En nu

op het jaar.

vinden

dag het

kunt,

het zoo ver gekomen, dat ge godvruchtige belijders

is

hun

van

die

achttiende

hun

tot

tachtigste jaar zonder

Sacrament hebben voortgeleefd. Een verwildering waarvan de wrange vrucht dan ook

Er

niet uitbleef.

wel

bleef

maar

geloof,

genadewerking

sacramenteele

omdat de

er ontbrak geloofsgemeenschap,

Heereu

des

versmaad

wierd.

En vandaar

kwaad van scheuring en verdeeldheid steeds

dat de liefde kwijnde en het

verder voortsloop.

DERTIENDE HOOFDSTUK:. Deze wordt gezet tot eenen val en opstanding. Luk. 2

Gaf ons vorig hoofdstuk een helder

:

34.

inzicht in de werking, die van den

Middelaar (altoos door den Heiligen Geest) onder het Sacrament uitgaat,

dan rest thans

hun

in

nog een andere vraag,

ter bespreking

met Rome en Wittenberg voortdurend

strijd

die ook onze

vaderen

bezig hield, of namelijk

deze gewerkte genade en het Sacramenteele teeken los naast elkaar loopen,

dan wel in daadwerkelijk verband staan.

Dienaangaande

nu

leert

Rome

dat

genade door het teeken zelf

de

gewerkt wordt. Het geconsacreerde water reinigt geestelijk zijn

Christus

het

water

zelf.

als

En

instrument of voertuig bezigt, en dat

Christus met den

mond

genaamde manducutio het

fijne

stelsel

nu

puntje,

Geest niet

blijft

heeft eerst

in

mogen het water,

zijn

ze

niet

waren af

Roomschen

te

als in ze,

brengen. zijn

(de dus-

blijft

brood,

wijn

de genade

blijft

Maar

heel dit

Lutherschen vorm,

geestelijke en het lichamelijke

brood

mond

was voor de Luthersche godgeleerden steeds

oralis)

waarvan

wierd, zoowel in zijn

goed, en nooit

het Avondmaal

bij

genoten wordt. Dit eten met den

door onze vaderen weersproken. Xeen, zeiden

Water

brood en wijn

;

zoo ook leerde de Luthersche kerk, dat de genade

is

een geestelijk

worden vermengd.

wijn; en de Heilige

eigen paden en gangen in en tot ons hart, zoodat

water,

brood

of

wijn behoeft te sluipen

om

hij

de verlosten

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 484

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's