E voto Dordraceno - pagina 484
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
484
ZOND.
aan
vermaan
het
totdat
De
hun Heere, dat
van
XIII.
dood gedenken zouden
ze zijn
Hij komt. eerste Christenen gebruikten eiken
men
deed
XXV. HOOFDSTUK
heilig
Avondmaal. Toen
het eiken Zondag. Bij verslapping liep het op de maand. Toen
En nu
op het jaar.
vinden
dag het
kunt,
het zoo ver gekomen, dat ge godvruchtige belijders
is
hun
van
die
achttiende
hun
tot
tachtigste jaar zonder
Sacrament hebben voortgeleefd. Een verwildering waarvan de wrange vrucht dan ook
Er
niet uitbleef.
wel
bleef
maar
geloof,
genadewerking
sacramenteele
omdat de
er ontbrak geloofsgemeenschap,
Heereu
des
versmaad
wierd.
En vandaar
kwaad van scheuring en verdeeldheid steeds
dat de liefde kwijnde en het
verder voortsloop.
DERTIENDE HOOFDSTUK:. Deze wordt gezet tot eenen val en opstanding. Luk. 2
Gaf ons vorig hoofdstuk een helder
:
34.
inzicht in de werking, die van den
Middelaar (altoos door den Heiligen Geest) onder het Sacrament uitgaat,
dan rest thans
hun
in
nog een andere vraag,
ter bespreking
met Rome en Wittenberg voortdurend
strijd
die ook onze
vaderen
bezig hield, of namelijk
deze gewerkte genade en het Sacramenteele teeken los naast elkaar loopen,
dan wel in daadwerkelijk verband staan.
Dienaangaande
nu
leert
Rome
dat
genade door het teeken zelf
de
gewerkt wordt. Het geconsacreerde water reinigt geestelijk zijn
Christus
het
water
zelf.
als
En
instrument of voertuig bezigt, en dat
Christus met den
mond
genaamde manducutio het
fijne
stelsel
nu
puntje,
Geest niet
blijft
heeft eerst
in
mogen het water,
zijn
ze
niet
waren af
Roomschen
te
als in ze,
brengen. zijn
(de dus-
blijft
brood,
wijn
de genade
blijft
Maar
heel dit
Lutherschen vorm,
geestelijke en het lichamelijke
brood
mond
was voor de Luthersche godgeleerden steeds
oralis)
waarvan
wierd, zoowel in zijn
goed, en nooit
het Avondmaal
bij
genoten wordt. Dit eten met den
door onze vaderen weersproken. Xeen, zeiden
Water
brood en wijn
;
zoo ook leerde de Luthersche kerk, dat de genade
is
een geestelijk
worden vermengd.
wijn; en de Heilige
eigen paden en gangen in en tot ons hart, zoodat
water,
brood
of
wijn behoeft te sluipen
om
hij
de verlosten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's