Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 379

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 379

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND. XIV. HOOrDSTUK

Deze

toeneming

ons

plaats dan

anders

van

kennis

buiten

zelve,

bij

nam

toe in

hem van

ontsloot. {Theologia

men

bij

ons komt ze

binnen. Het was de goddelijke

de persoonsgemeenschap der twee naturen

door

zich

echter moet

belijden;

te

„Hij

bericht.

ons, zoo leerden de ouden. Bij

bij

maar

toe,

die

hem

inwendig in

Hierbij

opzettelijk

Maar, en hier komt het nu op aan, deze toeneming greep

wijsheid."

hem

daarom

wordt

373

II.

unionis.)

staan blijven. Te verklaren

hier niets, enkel

is

wie te dezen rijker wijsheid poogt uit te stallen, dan de

al

maar

Heilige Schrift biedt, verheldert het mysterie niet,

verduistert.

Scherp en duidelijk moet in taal van ons bewustzijn uitgesproken, wat de Schrift ons in Oostersche beeldspraak biedt, maar van

van

verklaring

dit ondoorgrondelijk

godvruchtig in

Men moet van

schijn

poging ter

men

mysterie moet afgezien, zoolang

spreken en schrijven wil blijven.

zijn

dat allerlei ketters, onder den eerbiedigen

gedoogen,

niet

aan

alle

den

sluier,

die over deze verborgenheid hangt, niet te

durven raken, der kerke ongemerkt haar levenden Christus ontstelen, een

er

phantasiebeeld

En daarom moet

plaats te stellen.

rusteloos

met den Catechismus beleden

dat de Zone Gods ook als Middelaar waarachtig en eeuwig

Moet scherp en

beslist staande

de „ware menschelijke natuur," wat heel

had

Middelaar

aangenomen.

een

soort

God

en

is

blijft.

gehouden, dat de Zone Gods zich niet met

„zekeren mensch Jezus" heeft vereenigd, maar dat

mensch"

om

van Moderne of Ethische philosophie voor in de

iets

hij

anders

aangenomen dan dat

is,

hij

heeft

„een

Moet volstandig betwist en ontkend, dat de

tusschenwezen zou geweest

zijn,

die half

God

half

mensch, uit deze beiden een nieuw soort Godmenschelijk wezen zou hebben saamgesteld. de

God

En moet

van

bloesem

rijkste

aan

Moet tegengestaan en bestreden

rakende,

elke voorstelling, alsof hij

ons menschelijk geslacht en als zoodanig bijna

vanzelf

als

in

het goddelijk leven

onveranderlijk beleden, wat de Catechismus

lippen

legt,

en

blijft,

is

overgevloeid.

tegenover deze oude en nieuwe ketterijen, die den persoon en

het beeld van den Christus vervalschen en vernietigen, digheid

was met

stille

eerbie-

u zoo schoon op de

„dat de eeuwige Zone Gods, die waarachtig en eeuwig

God

ware menschelijke natuur aangenomen heeft". Het kan niet

korter, niet zuiverder, niet zaakrrjker uitgedrukt.

De gekozen woorden

zijn

hier vooral onovertrefbaar juist en schoon.

En komt

ge

Catechismus

zeer

^Ontvangen

van

nu

op

juist

het

de

hoe

der

eeuwenoude

dan herhaalt de

vleeschwording, zegswijs

den Heiligen Geest en geboren

der

Geloofsartikelen

uit de

maagd

Maria,"

en legt die uit „dat de Zcme Gods zelfware menschelijke natuur aangenomen

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 379

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's