E voto Dordraceno - pagina 212
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.
ZOND. IX. HOOFDSTUK IV.
206
vele natuurkundige gegevens,
om
in het andere waarschijnlijk te
Doch dan
leugen behoort
Een waan, dien men daarom
zijn.
brandmerken, omdat het
te
om
naast God, vanzelf er toe leidt te eeren, en straks de eere
Hem
die
van de Stof in de plaats
God
haar;
dan
Hem
evenknie
als
de bodem ingeslagen, sneden.
En
juist
God
men God
men, God in de
pan-
dan heeft God geen macht over
is,
beur aanzijn niet verschuldigd; dan staat ze en
;
gebed
is
alzoo rechtstreeks aan alle godsvrucht
tot
leugen gemaakt en
al is
alle
aanbidding afge-
want
al zijn
kolen
het dat deze booze gloed niet dan langzaam
maakt het kwaad, dat niet
het
er inzit, niet
minder gevaarlijk maar
minst door dat ongemerkt voortkruipen
de zielen der onnoozelen, zonder dat de kerk van Christus
het
er op verdacht
En
alle
ja,
uit,
dit
erger ;
te
verleidt
vooreerst, dat
brandt deze haard van ongerechtigheid nu niet
al
dag
één
op
voortsluipt,
Hem
de Stof
is
met God
van de eere
vergat en de Stof zelve aanbidden ging.
Als de Stof mede-eeuwig met
naast
te stellen
ten andere, dat
:
met de Stof ging vermengen, en
Stof bedelvende
diepzondige
als
van een eeuwige stof
eerst die Stof als goddelijk
gruwelen geleid heeft
altoos tot deze twee
stellen
Vandaar dat deze valsche waan onveranderlijk
alleen toekomt.
theïstisch
wezens
van de diepzondige leugen, dat de wereld eigenlijk mede-
uit
met Grod zou
eeuwig
uit het ééne soort
wat vorm ook aangeprezen, altoos gaat deze voorstelling
onder
toch
den overgang
maken.
is.
wel mogen dan ook die vele predikers, die even onbedacht, als eens
Origenes, op zekere wijze en in zekere manier aan de absolute schepping uit
niets
en
tornen,
ja,
dan
niet rechtstreeks,
dan toch weer een Eeuwige Stof afvragen,
stellen,
voor Gods heilig oog zich zelven
hoe ze het in den dag des oordeels verantwoorden zullen, dat
ze zoo doodelijk
gif,
in de geesten der
en dat nog al onder schijn van vrome beduimeling,
menschen hebben ingedruppeld.
Veel hooge wijsheid baat hier dan ook
koppen
maar langs een omweg,
het
uiterste
niet,
hunner beste krachten
en
in,
al
om
spanden
alle
knappe
dit raadsel te door-
gronden, toch zouden ze aan het einde hunner diepzinnigheden nog altoos onvernuftig en onnoozel en nietswetend als aan den aanvang hun-
even ner
onderzoekingen
blijven,
want verklaren, hoe
gaat kan een wezen, dat zelf geschapen
ongeschapen en Schepper
is,
is,
eigenlijk
scheppen toe-
eenvoudig nooit. Alleen wie zelf
kan de wondere majesteit van de daad van
het Scheppen verstaan.
De „Het
Heilige Schrift zegt er dan ook niet anders van, dan dat zij
er"
en
„zie,
God sprak
het was er", en elders dat Hij alle ding schiep
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's