Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 6

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND.

drong

ging,

XXXVIII. HOOFDSTUK het

krachtiger

steeds

hesef

I.

dat de viering van een

door,

opzettelijken rustdag voor de instandhouding van het kerkelijk leven en dus

van

kerk

de

onmisbaar

eenvoudig

zelve,

Wie

was.

over

onderwerp

dit

zegt,

merkt dan ook

zijn Scïiatboek

duidelijk zekeren overgang. In

den Catechismus heet het nog „inzonderheid op den Sabbath

Eustdag"; maar de

in zijn iSc/?a/6ogA; heet het reeds

het

als

Christelijke,

geweest

eertijds

dat er een zekere dag verordineerd

Eerst

doorloopen.

men

dat

zij,

„Het

:

is

i.

op den

zoo wel woorfi^ in

de Joodsche gemeente,

in

is

d.

op welken Gods heilig

Woord

geleerd

Sacramenten openlijk bediend worden." Drie stadiën worden dus

de

en

wat de

vergelijkt

Heidelbergsche Catechismus in 1563 en wat later Ursinus in

de

alle

brengen.

Dan

Rustdag,

tot

practijk,

om

wordt

uit het

dagen zijns

heet het, „dat

gebod in zedelijken zin alleen

afgeleid,

levens, het kerkelijk leven tot uiting zal

inzonderheid op den Sabbath,

ik,

de gemeente Gods naarstelijk kome."

den kerkedienst zoo goed

En

eindelijk

uitsluitend op

als

d.

den

i.

dwingt de

den Zondag

te

concentreeren, en de ordinantie van den Eustdag voor het leven van de kerk

van Christus voor onmisbaar

te verklaren.

het 103e Antwoord in Ursinus'

„dat

iS'c/(a^6oeA-,

Opmerkelijk evenals

bij

is

het

hierbij, dat

Bastingius, nog luidt

zoo op andere dagen, als inzonderheid op den Sabbath", en dat

ik,

deze woorden „zoo op andere dagen" straks wegvielen.

de minste

men

of

twijfel,

•)

Er

is

alzoo geen

heeft eerst gemeend, dat geheel de viering van

men den Rustdag naast En eerst ten slotte is men

een afzonderlijken dag kon wegvallen. Toen heeft de andere dagen, met zekere voorkeur, gesteld. er toe

om

gekomen,

ook van de Christenen een afzonderlijken Rustdag voor

de instandhouding van den kerkedienst te eischen.

Verder

Ook

ging men in men den Rustdag

echter

waar

om

middel,

eenigszins

op

de vraag:

„Wat

men

deed

herstelde,

den kerkedienst in stand te houden dat

verklaard,

de Zwitsersche en Duitsche kringen

gebiedt

;

niet.

dit uitsluitend

als

en hieruit moet het dan ook

God

in

het vierde

Gebod?"

bevreemdend geantwoord wordt: „Eerstelijk dat de kerkedienst

onderhouden

ivorde'".

Het

inzicht dat de

Rustdag ook buiten den kerkedienst

een algemeen menschelijke beteekenis heeft, en dus ook dan in stand zou

moeten

blijven,

Rustdag nog

')

is

te

het

indien

doen bloeien,

met genoegzame

is

mogelijk

ware

niet tot zijn recht

den

kerkedienst

gekomen

;

zonder

en veel minder

duidelijkheid ingezien, hoe in het gebod van den

Ook de Latijnsche uitgave van de Opera omnia van UESINUS heeft de bijvoeging zeJfs ego, cum aliis, turn festis diebus studiose

zonder den Dag des Heeren te noemen. Er staat: utqve coetus divinos frequevtem. D.

Gods

naarstiglijk

w.

z.

„dat ik zoowel op andere als op feestdagen, tot de gemeente

kome. Ed. Heidelb.

1612,

I. .354.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's