Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 212

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

E voto Dordraceno - pagina 212

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.

2 minuten leestijd

ZOND. XXII. HOOFDSTUK

212

hemel

LXVIII

(Ps.

Een

19).

waaraan de Luthersche voor-

zienswijze

van de Nederdaling ter helle zeer na komt; en die haar parallel

stelling

vindt

:

III.

Rome

wat

in

de jong gestorven kinderen

omtrent

die het

leert,

waaraan men dan den naam geeft

insgelijks in een aparte plaats denkt,

van Limbus infantium. de heoordeeling van deze denkwijze komt blijkbaar alles neer op de

Bij

weg der behoudenis

vraag, of er onderscheid in den

onderscheid in de genadebedeeling

spreekt van

is,

is.

zelf.

Dat

er op aarde

De genadebedeeling

was een andere voor Seth dan voor Noach, voor Noach dan voor Abraham, voor Mozes, en zoo ook onder het ]S[ieuwe Verbond

Abraham dan

voor is

ze een ander voor wie jong

en nooit het Evangelie hoorde, dan

sterft

Er

voor wie, oud zijnde, sterft en het Evangelie gekend heeft.

aardsche

leven

maakt dat

toestanden, die

men

dat

geenszins,

historie,

dit

een

veler

eeuwigheid

Hoe

is.

uiteenloopt.

volgt

liieruit

nog

tijd

opeenvolging van oogen-

het tikken van de klok ondenkbaar

in de eeuwigheid

verschillend op het vaste land ook de loop en de kronkeling der

rivieren

zij,

dan ook

vast,

den oceaan vloeien

in

wateren ineen.

aller

dat de verlosten voor

de

voor

eeuwigheid afgeleid.

En

Israël eenigszins

mag

hieruit geen ver-

wij,

Eenmaal

toch

in den oceaan der eeuwig-

heid ingegleden, valt het onderscheid van loop en gang weg.

van

voorstelling

Coccejus

Rome,

als

de

Zoowel de

Luthersche zienswijze en de opinie van

daarom verworpen.

dient

staat het

al

Abraham, en onder

een anderen geloofsweg bewandelden dan schil

Maar

overbrengen. Het verschil tusschen tijd

bestaat juist hierin, dat de

maar

blikken kent,

mag

in ons

onderscheid van toestanden ook aan

historisch

de andere zijde van het graf

en

weg

is

een verloop, een ontwikkeling van

proces,

Op

aarde

is

er onderscheid

van loop

en richting, maar deze deeling en splitsing der historie valt in de eeuwigheid weg.

De

kerk dagteekent van het Paradijs, en nog eer het Paradijs

was leefde en waakte de Middelaar.

er

Van meer het

gewicht intusschen

opkomen

van

deze

chaeïsme herkenbaar. lijke

leer

is

is

Rome's

leer

omtrent het vagevuur. In

zeer duidelijk het spoor van het Mani-

De Manichaeën

zijn in

de eerste eeuwen der Christe-

kerk ongeveer even machtig en gevaarlijk geweest als de

thans.

Uit Perzië herkomstig stichtten beleden

kerken;

evenals

zij

de Koran van

Mahomedanen

kerken tegenover de Christelijke

Mahomed,

zoo in

hun evangelie

„Ertenki-Mani" dat in Manes of Mani een nog hooger Godsgezant dan Christus

gekomen

helft der derde

thago.

was, en wiesen zoo snel aan, dat reeds in de tweede

eeuw hun kerken zich uitstrekten van Perzië

Metterdaad stond het

zelfs

een tijdlang

tot in

te bezien, of niet

Car-

deze kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 January 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 212

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 January 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

PDF Bekijken