E voto Dordraceno - pagina 212
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
ZOND. XXII. HOOFDSTUK
212
hemel
LXVIII
(Ps.
Een
19).
waaraan de Luthersche voor-
zienswijze
van de Nederdaling ter helle zeer na komt; en die haar parallel
stelling
vindt
:
III.
Rome
wat
in
de jong gestorven kinderen
omtrent
die het
leert,
waaraan men dan den naam geeft
insgelijks in een aparte plaats denkt,
van Limbus infantium. de heoordeeling van deze denkwijze komt blijkbaar alles neer op de
Bij
weg der behoudenis
vraag, of er onderscheid in den
onderscheid in de genadebedeeling
spreekt van
is,
is.
zelf.
Dat
er op aarde
De genadebedeeling
was een andere voor Seth dan voor Noach, voor Noach dan voor Abraham, voor Mozes, en zoo ook onder het ]S[ieuwe Verbond
Abraham dan
voor is
ze een ander voor wie jong
en nooit het Evangelie hoorde, dan
sterft
Er
voor wie, oud zijnde, sterft en het Evangelie gekend heeft.
aardsche
leven
maakt dat
toestanden, die
men
dat
geenszins,
historie,
dit
een
veler
eeuwigheid
Hoe
is.
uiteenloopt.
volgt
liieruit
nog
tijd
opeenvolging van oogen-
het tikken van de klok ondenkbaar
in de eeuwigheid
verschillend op het vaste land ook de loop en de kronkeling der
rivieren
zij,
dan ook
vast,
den oceaan vloeien
in
wateren ineen.
aller
dat de verlosten voor
de
voor
eeuwigheid afgeleid.
En
Israël eenigszins
mag
hieruit geen ver-
wij,
Eenmaal
toch
in den oceaan der eeuwig-
heid ingegleden, valt het onderscheid van loop en gang weg.
van
voorstelling
Coccejus
Rome,
als
de
Zoowel de
Luthersche zienswijze en de opinie van
daarom verworpen.
dient
staat het
al
Abraham, en onder
een anderen geloofsweg bewandelden dan schil
Maar
overbrengen. Het verschil tusschen tijd
bestaat juist hierin, dat de
maar
blikken kent,
mag
in ons
onderscheid van toestanden ook aan
historisch
de andere zijde van het graf
en
weg
is
een verloop, een ontwikkeling van
proces,
Op
aarde
is
er onderscheid
van loop
en richting, maar deze deeling en splitsing der historie valt in de eeuwigheid weg.
De
kerk dagteekent van het Paradijs, en nog eer het Paradijs
was leefde en waakte de Middelaar.
er
Van meer het
gewicht intusschen
opkomen
van
deze
chaeïsme herkenbaar. lijke
leer
is
is
Rome's
leer
omtrent het vagevuur. In
zeer duidelijk het spoor van het Mani-
De Manichaeën
zijn in
de eerste eeuwen der Christe-
kerk ongeveer even machtig en gevaarlijk geweest als de
thans.
Uit Perzië herkomstig stichtten beleden
kerken;
evenals
zij
de Koran van
Mahomedanen
kerken tegenover de Christelijke
Mahomed,
zoo in
hun evangelie
„Ertenki-Mani" dat in Manes of Mani een nog hooger Godsgezant dan Christus
gekomen
helft der derde
thago.
was, en wiesen zoo snel aan, dat reeds in de tweede
eeuw hun kerken zich uitstrekten van Perzië
Metterdaad stond het
zelfs
een tijdlang
tot in
te bezien, of niet
Car-
deze kerk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's