Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 472

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

E voto Dordraceno - pagina 472

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.

2 minuten leestijd

472

men aan den

als

XXV. HOOFDSTUK

ZOND.

Woords

geheel

een

eigenlijk

onder

die

komt

toch

van den Christus onder

dan ja ook enkelen nederzaten,

maar zonder

en tollenaren op één

er in te zijn; en misschien ook zeer

lijn

ware

te

met heidenen

stellen.

nu de waarheid weer op het spoor

ten deze

die dichtbij

kinderen Gods er in waren; maar dan toch altoos met

als

dien verstande, dat het grootc kerkelijke publiek als zoodanig

Om

zelfs heel

het zich voor, alsof de Dienst

aankondiging

soort

wie

het Koninkrijk stonden, enkelen,

men

van nature doode en met heidenen gelijkstaande personen

wilde,

Personen,

ware.

Dan

Dienst des Woords toekomt.

deze quaestie niet te berde, en eer stelt

des

XI.

te

komen, moet terug-

gegaan naar de belijdenis van onzen Catechismus, dat de Dienst van het

Woord

en

Dienst van het Sacrament beide genademiddelen

de

zijn,

en

dat de heilige Doop met het heilig Avondmaal, als zijnde beide Sacramenten,

onder

zelfden regel valt. Natuurlijk bestaat er verschil tusschen de

één

wijze van bediening, en dus ook onderscheid in de toepassing van dezen regel

maar

;

Heilige

der

regel

hoofdzaak dient toch vastgehouden aan den onomstootelijken

in

God

dat

Schrift,

zijn

genademiddelen voor

zijn

uit-

verkorenen heeft ingesteld, en dat dit dus doorgaat voor het Woord, den

Doop en het Avondmaal. En wel doorgaat voor het Woord, den Doop en het Avondmaal, eenvoudig omdat het doorgaat voor de zending van den Christus

Hij

zelven.

Doop

Woord,

hem brengen

is

genademiddel, en

het

Avondmaal

of

zijn niets

en tot inhoud hebben.

En

alle

genademiddelen van

hem

dan door staat het

nu

en voorzoover ze vast, dat de gifte

des Zoons een gave der genade voor Gods uitverkorenen

mag

ooit anders over geoordeeld, of

er

Woord en

aldoor zijn

eeuwigen leven

prediking

God

tenzij

ooit

één

enkele

ziel

hij

door zijn

ten leven zou kunnen brengen,

die dus bij

den Dienst des Woords op

anders dan op die onderstelling van uitverkiezing zijn oproeping en

iets

vermaan wilde gronden, zou strop

om

En van

die

het

door

door

zich zelven en zijn gehoor den

Arminiaanschen

den hals halen.

geheel ditzelfde geldt nu ook van het heihg Sacrament.

naar,

of

doet ook nu nog

zijn uitverkorenen ten

W^oords, die zich ging inbeelden, dat

had verkoren, en

ze

om

dan kan noch

vergaderen.

te

Een Bedienaar des roerende

God de Heere

Sacrament bedienen,

zijn

is,

heilige

dat

God

te zijn

bij

het toedienen van den heiligen Doop, of

niet

Avondmaal

Avondmaal

Een Bedie-

het uitreiken

zich ooit inbeeldde, dat hij door dien

ooit

Doop

het geloof kon sterken van personen, die

waren uitverkoren, zou ophouden een Dienaar van Christus

en zich boven

betuigde:

bij

„Niemand

zijn

Heiland

stellen.

Waar

toch de Middelaar zelf

kan

tot mij

komen,

tenzij

de Vader

hem

trekke",

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 January 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 472

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 January 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

PDF Bekijken