Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 434

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

E voto Dordraceno - pagina 434

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.

2 minuten leestijd

434

XXV. HOOFDSTUK

ZOND.

hun

wat

en

menschelijke

Maar

toekomt.

niet

juist

uit

omdat

eeretitel

nu geen wolkje aan de

er natuurlijk niets toe, of

een

er

aanrandt,

daarom

juist

men

autoriteit.

algemeen beleden, dan doet het

dat „heilig" op, die

soms weglaat. Maar komt

al

goddelijk gezag der Heilige

dit

en haar goddelijken porsprong loochent, en

er die

zijn

Heilig voor Schriftuur weglaten, dan natuurlijk

dat

een goed Christen den schijn

mee, en wordt het

voor

komt

is,

om daarmee

toe,

lucht, en wordt zoo die goddelijke oorsprong

van verloochening

geest

Schrift

zelfs niet

juist zijn jiliclif,

van de Heilige Schrift

altoos

van Heilig

drukken haar goddelijken oorsprong en haar goddelijke

te

die goddelijke autoriteit der Schriftuur

als

Schriftuur van al deze

de

kerkelijke geschriften principieel onderscheiden

dan aan die Heilige Schriftuur ook de

Is er

VI.

te

om nog

hij

mag

hieraan

volhardender dan anders schier

gewagen. Wie in onze dagen

met de

Schrift weglaat, heult

op zich laden, als deed

bestrijders der waarheid

dit „heilige" ;

en wie het

er bijvoegt, doet daarin belijdenis.

Dit

de

is

onzer

dan

te

gewoonlijk

raden te

is,

op het voetspoor

spreken van de „heilige

de „heilige apostelen" en „heilige evangelisten."

men

in zag;

meer

weer

vaderen,

profeten", heeft

waarom het ook aan

reden,

zich hieraan ontwend,

omdat men

er een

Een

tijdlang

Roomsche hebbelijkheid

en we ontkennen niet, dat hier iets van aan was, in zooverre de

Roomsch-Katholieken

van „heilige profeten, evangelisten en

spreken

dit

onnadenkend

apostelen"

opvatten

veelal

den

in

zin,

gecanoniseerd waren. Dat doen hun „godgeleerden" onderscheid

tusschen

Maar

zeer

goed.

Als

protest

de

niet.

mannen

Die kennen het

en de „heihgen" der kerk

profeten"

„heilige

alsof deze

het volk, dit kan kwalijk ontkend, verwarde die beide.

daartegen nu had het

zijn

goede

zijde,

dat onder onze god-

geleerden en op onze kansels, dit „heilige" voor „profeten", „apostelen"

en

„evangelisten" een tijdlang wegbleef.

Immers thans staan we

Maar thans mag

dit niet

meer.

minder tegenover het gevaar der Roomsche

veel

verwarring,

dan tegenover het gevaar van de verwoesting des ongeloofs.

Thans gaat

er een sprake rond, alsof de profeten, evangelisten en apostelen

eigenlijk in niets van onze

Thans

En

dure

onzerzijds

mannen maar

het

heeft

gekregen.

onze

gewone godgeleerden onderscheiden waren, en

daarom dwaas zou

alsof het

verplichting,

ten deel

de

waren,

viel.

zin

of

van

daarom

belijdenis

nooit

zondeloos

weglaten

juist

te

hun den

zijn,

is

om

dit

het

door

doen

woord in

het

van

heilig te geven.

„heilig" dus een beteekenis

de nu gegeven omstandigheden herstel

van

dat woord „heilig"

van de goddelijke ingeving, die aan deze

Mits, en hier leggen

worde

eeretitel

gehecht,

alsof

we nadruk deze

op,

mannen

aan

dit „heilig"

in zich zelven

ook de zonde ganschelijk waren te boven gekomen,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 January 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 434

Bekijk de hele uitgave van Friday 1 January 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

PDF Bekijken