Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 471

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 471

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXV. HOOFDSTUK

ZOND.

471

XI.

ons zeggen, dat de Dienst des Woords alleen aan de uitverkorenen

van

ten goede komt.

Het

met den Dienst des Woords

staat

Middelaar

komst alleen voor Gods uitverkorenen kent

niemand

Zoons

leven.

Gods zich een gemeente,

Woord Uit

aan den Zoon. De Zoon

zoo

komen

eeuwigen leven uitverkoren, door

teti

en dat alleen

schapen

zijn

zijn

zoo van het

Dienst,

ingestelde

stem kennen, volgt rechtstreeks

Woord

niet enkel ter opstanding gesteld, niet

des doods

;

enkel een reuke ten leven,

Want

ten val

wel

en

;

maar brengt

hij

is

is

de Christus

de Dienst des

ook een reuke

en kan de Dienst van het Sacrament evenzoo niet alleen het

maar ook een

geloof sterken,

oordeel brengen. Edoch, dit alles

van Gods werk, maar van

men

maar ook

van het Sacrament,

als

uitsluitend doelt op de zaliging der uitverkorenen.

Woords

Geest

zijn

Middelaar zelf alleen voor de uitverkorenen

de

dat

nu,

feit

is,

zijn

niet

den Dienst

ze door

Geheel in den zin van wat onze Cate-

vergadert, beschermt en onderhoudt."

dit

gekomen dat

zijn, hij

van de heilige algemeens Christelijke kerk zegt: „Dat de Zone

chismus

en

beleden, dat zijn

de Vader gegeven heeft, uit

geeft ze

En

des Vaders.

eeuwigen

ten

met de zending van den

Hij weet wie de zijnen

hem

De Vader

verliezen.

naam

bewaart ze in den des

is.

schapen, en uit degenen die

zijn

die zal hij

gelijk

Ook van den Middelaar toch moet

zelven.

's

menschen zonde en

is

gevolg

ongeloof. Onderzoekt

dus naar de beweegredenen, waartoe de Middelaar gekomen, en de

Dienst zoo van het

van Gods

Woord op

zijde nooit

als

van het Sacrament ingesteld

anders gewezen, dan op

iets

dan

is,

zijn liefde

mag

voor zijn

uitverkorenen.

Met

opzet voegen

we

in dit

verband den Dienst der Sacramenten met

den Dienst des Woords saam, en scheiden Doop en Avondmaal

nemen

Feitelijk toch bestaat in

voorstelling,

maar bij

daar dat

alsof

Dienst

men

wel

men

?

en

is

zulk een

Maar

Avondmaal

de gemeente desaangaande de geheel verkeerde bij

Woords

des

Avondmaal toch

komen

aanzit.

maar

het heilig

Avondmaal zóó spreken moest,

den heiligen Doop zulk zeggen reeds wegviel, en alsof er

alsof bij

den

heilig

niet,

beide als Sacrament.

zij

werpt

men

men

heeft,

eerst heilig keurt, waarbij zoogoed als

passen toe.

:

nu

Dan

bij

Bij het

Wie mag

punt zoo overgeestelijk streng,

die op zoo strenge wijze bij het

geheel anderen maatstaf

zijn.

wel terdege de vraag op

niet zelden op dit

Avondmaal

oordeelen,

den Doop recht

gansch geen sprake van kon

niemand

Sacrament van het

heilig

den heiligen Doop plotseling een

toch komt de vraag, of een kindeke op

ternauwernood op, en zonder aarzeling of bedenken

wordt elk jonggeboren wicht ten Doop gebracht.

En nog

erger wordt het

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 471

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's