E voto Dordraceno - pagina 320
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.
322
ZOND.
Zondagsafdeeling genaderd
tigste
zijn,
men
het anders en beter mocht verwacht hebben, deed de zaak van
het Gebed in 70 duodecimo bladzijdtjes
Dit lag stellig niet aan de min-
af.
van het onderwerp, want wie kan aan het Gebed
aantrekkelijkheid
dere
de toelichting van den Hei-
bij
is
I.
dusver schier altoos stiefmoederlijk bedeeld. Zelfs Voetius, van
delberger
wien
XLV. HOOFDSTUK
hem
toekomen, of de geestelijke warmte, die
tegenstraalt, doet reeds van
verre weldadig aan. Neen, de oorzaak school elders en het heeft zijn nut,
hierop iets meer opzettelijk de aandacht te vestigen. Bij de toelichting
komt het
geschrifte,
van den Heidelberger, in de eerste plaats
't zij
in de predicatie, 't
aan op de
zij
in
op den inhoud,
stoffe,
het ondertcerp dat u ter overdenking en ter verklaring wordt aange-
op
Nu
boden.
was
Catechismus,
de twee eerste deelen van den
die stoffe, die inhoud bij
het Geloof zoowel als
bij
het Gehad, telkens
bij
nieuw en be-
paald. Elk der twaalf artikelen van het Ge/oo/' handelde van een Goddelijk
om u met
en riep u op,
mj'sterie,
dit
mysterie in
ook met dit geloofsgeheimenis uitsluitend, en in
Zoo was
te houden.
rijkdom,
zijn
al
al zijn
bepaaldheid, bezig
de toelichting van het Geloof elk artikel nieuw,
bij
en voor elke Zondagsafdeeling de inhoud vanzelf aangewezen.
met
stond het zoo
de
viel
geboden
het
Wet
evenzoo
des Heeren in een tiental geboden uiteen, en elk dier
bepaalde
kwam.
En
Gebod. Gelijk het Geloove in een twaalftal artikelen,
uw aandacht
nieuw was; en alzoo sprake
maar
Zeer
bij
bij
een eigen stoffe;
een onderwerp, dat uitsluitend
zeker
waren er
bij
een inhoud die
bij
dit
bij
gebod ter
het Gebod, zoo wel als
bij
het
Geloove overgangen, lag mysterie in mysterie, en gebod in gebod gescha-
kou
keld, en
arm en hand
was het ook
uit het
hier.
maar
verband,
nergens van een indeeling als in loketten sprake
vormt de pols den overgang van uw arm
toch, ook al
tans ligt
er
zeer duidelijk voor
De overgangen vormden
strekten tevens,
om
uw
tot
zijn.
Maar
uw hand, noch-
oog onderscheiden, en zoo
telkens het organisch, levend
u duidelijk
te
doen gevoelen, dat ge
ééne mysterie in het andere, en uit een voorafgaand gebod in een
volgend waart overgekomen. Vandaar dat de toelichting van den Heidelberger dusver nooit verlegen was in de keuze van stof en onderwerp. wist terstond en van
zelf,
Ge
wat de inhoud was óf van het mysterie óf van
het gebod, dat u ter verklaring en toelichting was voorgelegd. Juist dit echter lijken
zin niet één
inhoud,
bij
breedvoerig
is bij
het
Gebed zoo geheel anders. Hier toch
onderwerp nieuw. Elke bede bepaalt u
een
is
in letter-
stoffe, bij
een
een onderwerp, dat reeds in de voorafgaande Zondagsafdeelingan ter
sprake
kwam, en waarvan de
geven werd. Zelfs van den aanhef is die in de
bij
hemelen
zijt" is alles
dit waar.
volledige toelichting reeds ge-
Over den aanroep »Onze Vader :
wat dezen grond onzes geloofs raakt reeds prin-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's