E voto Dordraceno - pagina 435
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
XXV. HOOFDSTUK
ZOND.
maar dat met
435
VI.
„heilig" uitsluitend worde heioeli de goddelijke oorsprong
van hun werk. Ditzelfde
nu passen we ook op de Sacramenten
menten
geldt,
dragen,
en hierin van
Vandaar dan
zijn.
Woord
wat van het
Sacramenten sprak, en
dat
er zoo
men
oudtijds
goed
als
Ook van
kerk.
dagen
de
toonen.
gebruik echter
Keformatie,
Maar wel daarna,
in,
omdat
Maar
ook
karakter
plechtigheden,
al
die
Als uitdrukking van
heilig en goddelijk karakter
geen ander dan een
dit
heilig
en met opzet
juist
daarom
ligt.
in onze
voor
ons
te
doen van het goddelijk karakter, dat in
bijvoegen,
alleen
staat:
er bij
waarteekenen"
Men kan
als teeken, dat de
teekenen"
zijn,
en
men kan
welbezien slechts een overdrachtelijke
natuurlijk spreken van een klok, die geluid wordt
op het appèl moet
schutterij
begint;
ingezet"
„zichtbare waarteekenen" schijnt eigenlijk overtollig,
„hoorbare is.
God
aan de goddelijke inwerking hun kracht ontleenen.
van een kanonschot, dat gelost vijand
„/iej7('^e
dat deze „teekenen" die we Sacramenten noemen,
uitgedrukt,
zooverre
maar
dagen een versterkte beteekenis erlangd, en wordt hiermee
de Catechismus er bijvoegt, „door
uitdrukking
om
Zoo heeft dus de betuiging van den Catechismus,
dat de Sacramenten niet slechts „teekenen", zijn,
het thans onze plicht,
is
spreken van den „heiligen Doop" en het „heilig Avond-
deze Sacramenten
Dat
karakter dragen.
voor het woord Sacrament weer vollen nadruk te leggen, te
maal", en daarmee belijdenis
gelijk
stichtelijk
stelselmatig weggelaten, en vele belijders des Heeren gingen
toen
den
dan ook geen
tijdlang school hier
van het
zich op een-
gevoelen wierd het heilig, voor Doop en Avond-
dit
onnadenkend mee. Maar
in
herhaaldelijk
dit
Rome
meer ontnomen aan de Sacramenten, om ten
hierin
er
Doop
sinds wierd dit anders. Gelijk het ongeloof
maal,
op
heilige
ook in deze Sacramenten niets over te laten, dan zekere mensche-
slotte lijke
men En een
toen
van de heilige
karakter van de Schriftuur heeft aangerand, heeft ze dat
goddelijk
goddelijk
Formulieren
uit reactie tegen
er geen loochening
der Sacramenten in lag.
het
altijd
altoos bijvoegde: de
onze
gelijk
taal ging toeleggen.
voudiger
kwaad
dit
der
schier
men bijna altoos sprak van de heilige Niet in is men een tijdlang afgegaan.
het heilig Avondmaal, evenals
en
Ook van de Sacra-
toe.
een goddelijk karakter
andere teekenen of ceremoniën onderscheiden
alle
ook
geldt, dat ze
maar
in
zal
worden,
als
komen men kan gewagen ;
teeken, dat de aanval op
soortgelijke gevallen wordt toch het
woord
„teeken" slechts in overdrachtelijken zin gebezigd. Uit zijn aard en krachtens
reeds
zijn
afleiding, gelijk ons
uitwijst,
is
woord „teekenen, teekenaar, teekening"
een teeken altoos een teeken voor het oog, en
is
dit
dus
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's