E voto Dordraceno - pagina 55
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Eerste deel.
ZOND.
Hadt
had
gij,
om, opnieuw
men,
hadden
ik,
HOOFDSTUK
III.
alle
Gods hand, een nieuwe menschelijke natuur kunnen aanne-
uit
geweest, en had het aan ons gestaan,
Ware
te verderven.
menschen,
Adam
te
Maar
dit
bij
onze geboorte weer zuiver zijn
om
op onze beurt ook onze natuur
het dus Godes bestel geweest
om
was Gods
waaraan
personen
bestel niet. Zijn bestel was, dat er niet een hoop op
wezens zoude ontstaan, maar een menschelijk geslacht;
staande
allen uit éénen
menschdom
bloede; één
men
wil één
zijn.
Zoo ontving dus
Adam. En overmits Adam uu geen Eva meer een de
natuur
de
als
eikeboom inzat en
de
heel
mensch na Adam
maar van God door
meer had, kon
Adam
in
uit
was,
kwam
ook
zoo
hij
noch
Adam
was
op zou schieten, in den
en in stam en takken opwaarts.
benedenwaarts
wortel
reine natuur
elk
menschennatuur aan het geslacht meedeeleu.
reine
waar
eikel,
stam der mensch-
volken als takken en alle gezinnen als twijgen en alle
alle
bladeren zouden
als
als
;
menschelijke natuur niet rechtstreeks van God,
zijn
achtereenvolgens alle
bestemd had, opnieuw, rechtstreeks, evenals
die Hij ten leven
scheppen, dan zou er geen overerving van zonde hebben bestaan.
zichzelf
heid,
hem
nakomelingen van Adam, nu buiten
natuurlijk zou onze natuur
dan
49
II.
ze in
En daarom,
zoo-
nakome-
„al zijn
lingen."
Toch
men
stelle
dit
Traducianisme
het
namelijk
van
Wordt ook de
:
ziel
Met
voortkomen.
ziel
dit
van
zielen,
Hem
en
Hij
En nu zeggen
tweede
zonde
:
is
in
zieltje
en moeders
ziel
is
velen hierop ja
;
van vader en moeder
het pasgeboren wicht kan
geen
ziel niet ziel
deelbaar
is,
en er dus uit
kan worden afgezet of ook
uit
gemengd. God de Heere schept
ziel
het rechtstreeks, en juist omdat Hij dit recht-
doet
verantwoordelijk;
stoffelijken
De vraag
Traducianisme mogen we intusschen volstrekt niet
en dus elke
doet
streeks
zondig
ouders geen nieuwe
de
een deel van vaders
de
een
Vooreerst niet, omdat een
meegaan. de
dan
anders
niet
de godgeleerden
(evenals ons lichaam) geboren uit de ziel
stellen het voor, alsof dus uit die zondige ziel
ook
Wat
ons op een dwaalspoor.
leidt
vader en van onze moeder?
onzen
en
ook weer niet verkeerd voor.
noemen
ziel rein
wat
ze
gifstof,
vorm over wordt
en onzondig schept,
anders
is
elke ziel voor
natuurlijk niet zou zijn.
En
ten
die als een vocht of stof of ether in een
geplant.
Zonde
is
iets geestelijks,
dat in de
natuur post vat en alleen op de richting doelt van de levenswerking.
Onze vaderen hielden zich daarom d.
i.
bij
de belijdenis dat een
pende daad Gods ontstaat ziel,
stond
niet eerst bij bij
;
ziel
bij
wat men noemt het Creatianisme,
niet door teling,
maar dan ook
maar door een
schep-
voorts dat deze rein geschapen
de geboorte, maar reeds in de ontvangenis zelve, ter-
de eerste aanraking met de natuur van vader en moeder den
E VOTO SOBSB.
I.
4
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's