E voto Dordraceno - pagina 156
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Vierde deel.
ZOND. LXI. HOOKDSTUK. IV.
158
dan dat een echtscheiding op schijn-oiishandehng den grondslag van het ondermijne.
huwelijk
tusschen
separatie
waar
Iets
te
meer nadruk op moet gelegd, omdat
en hed reeds toereikende
tafel
om
is,
het bestaande
gevaar voor het leven op te heffen. Als met de natuur van het huwelijk
meer rechtstreeksch verband staande,
in
gaat o.
Maar
te verontschuldigen.
om
aan, echtscheiding
het
in geen geval
een onteerende straf uit te spreken, en
zou de Kerk nooit een tweede huwelijk van wie alleen op dien grond
i.
mogen
gescheiden was,
sanctioneeren.
Een onteerende
met den aard van het huwelijk
danig niets
om
nog eer
zin des woords,
boozen
scheiding door verlating in den
is
schending van de eerbaarheid
zij
straf heeft als zoo-
maken,
te
tenzij zulk
een
uitgesproken. Steeds toch heeft
straf'
men
begrepen, dat allerlei schandelijke zonden, die vaak op onnatuurlijke wijze
tegen
de huwelijkstrouw begaan worden, met overspel op één
Is
dus
er
een
vonnist,
strafrechterlijk
onder
die
Christenen
dan spreekt het
vanzelf, dat zulk een vonnis wel
niet
zelfs
we dus verder
bespreking
staan.
gruwelen in Kom. I beschreven,
dege tot echtscheiding leiden kan. Dit echter
ter
lijn
die b. v. de
Overheid,
afzien.
zijn al te groote
gruwelen,
mogen genoemd worden, en van
Wat
wier
een oude kerkenordening uit de
dagen der Reformatie voorschreef: „Met de Overheid mag eenig huwelijk
maar
ontbinden,
de duivel een huwelijk verbroken heeft, dan
als
mag en
de Overheid de beleedigde partij tot haar recht helpen," drukt op
moet
snijdend juiste wijs het eenig goede standpunt
waarop we ons
uit,
de
bij
behandeling van heel dit vraagstuk te plaatsen hebben.
Nog
een kort woord
van een tweede
De dood de
vrouw
is,
zoo
zij
huivelijk.
vrij
mans
wordt." (Rom.
ooit tegen dit beginsel gestreden zijn
Toch
opvatting
van
De
komt. Slechts
2,
en steeds
is
het
ideale
want
men
is,
zoo
geen overspeelster 3).
Geen kerk
heeft
geoordeeld, dat wie
God en menschen
nooit uit het oog dat hierbij niet de ideale
huwelijk,
opvatting
men
is
levens tot uitdrukking
maar de orde des en
blijft
altoos: één
Jezus'
uitdrukkeUjke
man en vrouw verbond, niet van man of vrouw beschouwen
van hun huwelijksleven, dat
man
en ééne vrouw.
met een beroep op de
deze ideale opvatting niet
volgens
trekking, die hier
het verlies
gestorven
echtgenoot of echtgenoote huwde met een anderen
verlieze
verdedige
eeuwigheid,
ting
zij
Vu:
of andere vrouw, hiermee een wettig huwelijk voor
aanging.
die
man
van de wet des mans, alzoo dat
eens anderen
na den dood van
man
hieraan toegevoegd over het verwante vraagstuk
ontbindt den huwelijksband. „Indien de
is
dan ook
zij
verklaring, gaat de be-
op de eeuwigheid over. als
een
tijdelijke
straks, als ook de wederhelft
Zij,
opschorsterft,
in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's