E voto Dordraceno - pagina 528
toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.
528
XXVI. HOOFDSTUK
ZOND.
IV.
EvaDgelisten een zeer hooge beteekenis toegekend.
een
De üoop van Jezus
is
der weinige gebeurtenissen uit zijn leven, die ons door alle vier de
Evangelisten bericht worden.
De Doop
optreden van Jezus als Messias
De
teekenen.
stem
Heilige Geest daalt
den hemel,
uit
de verzoening en daarmee het
leidt
Er gebeuren
in.
bij
hem
worden. Jezus was voor die
nu
ontzaglijke
in,
begreep Johannes
dat Jezus gedoopt moest
Doop
verklaring alleen vond in onze zonde.
zijn
hij
moet
gerechtigheid te vervullen.
Ons
hem, dat
hierin ernstig te keer, en zegt
want dat het aldus betaamt
alle
het van achteren niet moeielijk den zin dezer woorden te verstaan.
is
De Zoon Gods was en
Doop
de Heilige, en hoe zou de Heilige een
immers
Maar Jezus gaat Johannis aflaten,
Nu
die Jezus als Messias uitroept.
de Dooper hier eerst niets van. Hij zag niet
moeten ondergaan
dien
bij
den Doop neder, en er geschiedt een
aan
bloed
in Israël
„De
nemen.
te
ingegaan door uit Maria's schoot ons vleesch zaligheid
is
uit de Joden."
Daarom was
Jezus, als onder het Joodsch-nationaal verbond geboren, dan ook besneden
ten achtsten dage. Niet voor zich
natuur
zelf,
maar
als Middelaar,
haar zwakheid aannam, zich voor ons in
in
omdat
en daarom ook het teeken van de afsnijding van
ingeworpen,
leven ondergaan moest.
Maar
juist
hij
onze
zondig leven had
dit
dit
zondig
daarom begint het Kindeke Jezus dan
ook met buiten het Koninkrijk der hemelen te staan; want het nationale
van
rijk
slechts
hemelsche water
het
was het hemelsch Koninkrijk nog
Israël
Zou dus
af.
rijk
Jezus uit
Doops.
des
hij
dit
in dit
doorgaan door
hij
Doop met
Doop bestaan
water,
in een
Doop
Doop met water, én een Doop met den Heiligen Geest was.
die tegelijk een
Hij als Middelaar zou terstond,
bij
der schaduwen
In zooverre ontving Jezus den meer. Zou de eigenlijke
Het beeldde
niet.
van vervulling overgaan, dan moest ook
maar toch ontving
ontvangen.
dit nationale rijk
maar ook
Daarom den Doop van
geen enkele Doop plaats greep,
hij
alleen, dien volledigen
Doop
Jezus, wat anders voor zijn hemelvaart t.
w. dat aanstonds de
Doop met den
Heiligen Geest den doop met het ivater verzelde. Zoo was dus de Doop
van Jezus een aan
schap Zijn
priesterlijke daad, waarbij
onze
Doop kon
schuld
De Doop
niet uitblijven.
en wierd er door geëischt, en
blijft
het voorbeeld en de wortel van dat
de
hij,
als
hoorde
Doop kracht en
onzentwil.
En
bij
alle
gemeen-
Vleeschwording kinderen Gods
laatste blijkt daaruit,
Doop de wijding voor maar
eerst door den
waardij voor eeuwig.
zijn
zoodanig voor
ontving. Hij wordt gedoopt niet als persoon,
om
zijn vrijwillige
hun eigen Doop. Dit
Christus alsnu tevens in dezen
voor ons, en
om
en onze zonde, zich aan den Doop onderwierp.
als
zijn
ambt
Middelaar. Gedoopt
Doop van Jezus
heeft onze
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904
Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's