Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 440

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

E voto Dordraceno - pagina 440

toelichting op den Heidelbergschen catechismus. Tweede deel.

2 minuten leestijd

440 een

en

XXV. HOOFDSTUK

ZOND.

vaandel

en

schansen,

vormen

dan ook

of standaard

op

evenzoo

als

VII.

merk- of veldteeken op vestingen

Doch onder

de oorlogsvloot over.

deze

al

zulk een uniform, kokarde of vaandel, altoos het waarteeken,

is

men met

merkteeken, waardoor zekerheid wordt gegeven dat

een soldaat^

een schip of een afdeeling van het leger van den vorst, wiens teeken vertoonen,

Al

doen heeft.

te

maat en weegwerktuigen,

of zilver, als ijk van

onder

zegel

als

nu, hetzij als handelsmerk, als keur van goud

waarteekenen

deze

aktestukken,

onderscheiden,

dat

ze

zekerheid te geven.

is

geld,

iets

van

alle

gewone teekenen

herinneren,

te

maar om

het de bedoeling van den Catechismus, dat,

een fabrikant, een vorst, een stad, een corporatie, een veldheer of

gelijk

een

En nu

zijn hierin

om

strekken

niet

muntslag op het

als

of als kokarde en uniform voor enkele, of

vaandel en vlag voor vele soldaten,

als

zij

en echtheid verleend

„teekenen gebruiken,

zulke

vlootvoogd

om

valschheid te voorkomen

waarborgen, zoo ook God de Heere ons

te

om

heeft

ze

in

genade

te

zijn

Sacramenten

stempelen met het goddelijk zegel.

ZEVENDE HOOFDSTUK. En

hoorde het getal der genen, die verzegeld

ik

waren. Openb. 7

om

Dit denkbeeld,

Abraham

ZEGEL

de Sacramenten als een zegel te verstaan

Rom IV

genomen. In

Schrift zelve

:

uit

de

11 toch lezen we van den patriarch

heeft het teeken der besnijdenisse ontvangen tot een

dit: „Hij

rechtvaardigheid des geloofs, die

der

is

4.

:

hem

in de voorhuid

was

toegerekend". Uitdrukkelijk wordt hier derhalve van de besnijdenis (die tot

op

hoogte

zekere

een

althans

Sacrament was) uitgesproken, dat

ze de

beteekenis van een „zegel" had.

Nu komt voor,

en

woord

dit begrip

het

is

„zegel"

van een „zegel" herhaaldelijk

daarom

kortelijk

in de Heilige Schriftuur

noodzakelijk, dit Schriftuurlijk gebruik van het

na

te

gaan,

om

wel te verstaan wat

met de

benaming van „zegel" voor het Sacrament bedoeld wordt. Tusschen een gewoon verschil,

teeken

en

Sacrament

en

een zegelteeken bestaat toch een in het oog loopend

zoodra maar het besef herleeft, dat we wel waarlijk in het

van

den

heiligen

Doop en het

heilig

Avondmaal met zulk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 440

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Abraham Kuyper Collection | 667 Pagina's

PDF Bekijken