Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sociale hervormingen - pagina 371

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Sociale hervormingen - pagina 371

voorstellen van wet door het ministerie-Kuyper bij de Staten-Generaal ingediend. Deel II.

2 minuten leestijd

427

een onderzoek naar aard, doel en werking dier fondsen te worden ingesteld 3.

niet

(i).

Waarom moet de

wettelijke

bij het sparen de werkgever optreden en vertegenwoordiger van den minderjarigen

arbeider? (4). De bepaling, dat de werkgever een gedeelte van het loon van minderjarige arbeiders tot sparen kan inhouden, wordt toegejuicht (3), maar voor de belegging van het ingehouden loon worde niet uitsluitend de Rijkspostspaarbank aangewezen (1, 2, 3). De goede werking van de Hengelosche Spaar vereeniging zal anders worden benadeeld (2), ja haar bestaan zal vrijwel onmogelijk worden gemaakt (3). Die spaarbank geeft 3 pet. rente de Rijkspostspaarbank minder. Aanvulling der bepaling gewenscht in dien zin, dat spaar vereenigingen, als de genoemde, bij Koninklijk besluit worden toegelaten (2, 3). Het zal gewenscht kunnen zijn, de mogelijkheid te openen met de korting op het loon door te gaan tot den 23Jarigen leeftijd, waarop in den werkmansstand veelal een huwelijk wordt aangegaan (2), en toe te laten, dat de gespaarde bedragen eerst op 2 3jarigen leeftijd (door vrouwelijke arbeiders, bij huwelijk, op 2ijarigen leeftijd) kunnen worden opgevorderd (3). Ook gewenscht toe te laten, dat aan de ouders der minderjarigen een deel van het gespaarde kan worden uitgekeerd, om te verhinderen, dat de band tusschen ouders en kinderen lichtvaardig verbroken wordt en op dat het belang der ouders bij het sparen hunner ;

kinderen betrokken

blijft

(3).

Art. 1637 - Beding van beperking van de vrijheid van den arbeider na het eindigen der dienstbetrekking. Gewenscht eene absolute ongeldigverklaring van alle overeenkomsten waarbij den arbeider verplichtingen werden opgelegd, die ook na het eindigen der dienstbetrekking zullen voortduren (geen eigen zaak beginnen in het vak van den patroon niet in dienst treden bij eene concurreerende firma) (11). ;

Art. 1637^ (oud 637 ö). Personen, op wie de bepalingen omtrent de arbeidsovereenkomst niet van toepassing zijn. Werklieden, in dienst van Rijk, provincie of gemeente, zullen ook onder de bepalingen van het wetsontwerp moeten vallen. Ook voor hen is het instellen van een scheidsgerecht noodzakelijk, waar ook zij verkeeren in ongezonde arbeidstoestanden (5).

Art. 1637 r (oud 1637 P)- Arbeidsreglementen. De arbeidsreglete doen samenstellen door de werkgevers in overleg met de werklieden, dier vertegenwoordigers of organisaties (10), Kamers van arbeid (5). Dergelijke bepaling zal een drang zijn tot orga-

menten

nisatie (10).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Sunday 1 January 1905

Abraham Kuyper Collection | 610 Pagina's

Sociale hervormingen - pagina 371

Bekijk de hele uitgave van Sunday 1 January 1905

Abraham Kuyper Collection | 610 Pagina's

PDF Bekijken