Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Ministerie-Kuyper - pagina 17

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Het Ministerie-Kuyper - pagina 17

1 minuut leestijd

PRO en werden eindelijk bepalingen omtrent het leerlingstelsel gemaakt

de

in

van

het

laatste

der

vorige

helft

hoofd,

hart

„zonde

der

intellect,

eeuw

kwam

en hand

verzuimenis"

Krachtens de 7 Januari 1904. waaraan het liberalisme van de

had het

leed,

't

onderwijs in één-

Van de

gestuurd.

richting

intellectueele

zijdig

op

ingediend

arbeidswet,

hypertrophie

humana

trias

alleen het eerste tot zijn recht.

De

zake de laatste werd thans zooveel

in

doenlijk bijgewerkt.

zake

In

Hooger Onderwijs

het

springt niet het minst in het

enghartig solipsisme, waarmee het liberalisme een

hoe het

oog,

genomen heeft, de nationale ontwikkeling heeft belemmerd, en de hooggeroemde en in het vaandel geschreven „vrijheid" vrijwel illusoir maakte. Er zijn levensbeschouwingen. Op het Hooger Onderwijs verschillende eeuw lang

halve

alles

voor

zich

oefenen deze zoo direct mogelijk een

Nu

vrijheid van

zou

alles

beheerschenden invloed.

willen zeggen

Hooger Onderwijs

alle toongevende levensrichtingen gelijken invloed.

leer zegt in

:

:

Gun aan

Maar de

liberale

op algemeene kosten de rationahstische levensbeschouwing

haar verschillende nuances alzijdig vertegenwoordigd, de andere

de

Zooals

verboden.

niet

eenige

van in

die

strafvervolging.

de

zake

van

sprak

goot

vrijheid

in

's

heer

het

Fabius zoo

die

van ontslag

DE LOUTER Mr. van der Vlugt

De

leerschool".

„kerkelijke

is

heeft het liberalisme het

gebracht.

niet

opmerkte, dat

juist

gunt,

liberalisme

Hooger en verder

vrijheid

een

de

heer

lands raadzaal de fiolen zijner spot over de organisatie

van het Vrije Hooger Onderwijs uit. Den heer Faure laat ik nu Van een man van zijn stempel kan ik het me veel beter daar. begrijpen, maar, tenzij ik mijn toevlucht zou nemen tot een psychologische

verklaring

Van der Vlugt nemen,

is

er

en de

voor

Er gingen

uit

op, die een

„mooie"

de

gewone

was

te

het

motieven,

altijd

vrijzinnig strijd

de

die

ik

mannen

bij

niet spoedig bereid

nog

kamp

iets duisters

in

beloofden.

't

in

ben aan

„dii

zouden

als

te

de oppositie.

eerst ettelijke

Dat de

„houd-wat-je-hebt"-politiek

voorzien.

tegenpartij

mij

uit

Louter

stemmen

minores" hier

gaan

spelen,

Maar dat de wijsgeerig gevormde denkers der staatkundige

gedragslijn

tot

de

hunne zouden

maken, die bij de behandeling der H. O. kwestie is gevolgd, dat De „waarborgen"-politiek had ik zeker niet mogelijk geacht. had rede, maar de „kerkelijke leerschool" en de „gebonden 13

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Sunday 1 January 1905

Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's

Het Ministerie-Kuyper - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van Sunday 1 January 1905

Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's

PDF Bekijken