Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sociale hervormingen - pagina 493

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sociale hervormingen - pagina 493

voorstellen van wet door het ministerie-Kuyper bij de Staten-Generaal ingediend. Deel II.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

549 verzekering van het gezin afzonderlijk premie

zal

moeten worden

betaald.

Van de vermoedelijke kosten der

verplichte verzekering en van de kosten, welke waarschijnlijk voor den Staat uit de ontworpen regeling zullen voortvloeien.

Gelijk op bladz. 22 dezer memorie bij art. 174 is medegedeeld de bedoeling dat de verschillende categorieën van verzekerden in een klein aantal gevarenklassen zullen worden ingedeeld. Voor is

de berekening van de vermoedelijke kosten der verzekering zijn de bedoelde categorieën ingedeeld in 4 gevarenklassen. Het verkregen tarief, bedoeld in art. 195, is het navolgende:

Gevarenklassen. II.

I.

d 0} co

3C O O

<-3

Dagpremie voor de verzekering

van den verzekerings-

in centen

voor de gezinsver-

plichtige persoonlijk.

zekering.

Totaal.

1

1,2

1,2

2

i,4

1,2

2,4 2,6

III.

IV.

Dag-

Dag-

Dag-

premie

premie

premie

in

in

in

centen.

centen.

centen.

2,8

3,2

3,2

3,6

3,5 4,i

4

4,6 5,5

3

i.7

1,3

3

4

i,9

i,3

3,2

3,5 3,8

5 6

2,1

i,3

3,4

4,i

4,4 4,8

2,7

i,4

4,i

6,5

3,3

i,4

4,7

4,9 5,8

5,7

7

6,7

7,7

8 9 10

4

i>5

4,7

i,5

5-5 6,2

5,5

1,6

7,i

6,7

7,8

7,6 8,6

8,9 10,2

5

9 10,2

n,7

Voor zooveel noodig zij opgemerkt, dat bij het tarief is rekening gehouden met de op bladz. 8 dezer memorie bedoelde administratiekosten, welke voor rekening van den Staat komen, zoomede met de vermoedelijke kosten, welke van art. 1 5 2 in verband met eene eventueele verplichte verzekering tegen geldelijke gevolgen van invaliditeit of ouderdom het gevolg kunnen zijn. Ten aanzien van de kosten, welke voor den Staat uit de ontworpen regeling zullen voortvloeien, is slechts eene ruwe schatting mogelijk. Het toezicht, van wege den Staat op de uitvoering der wet uitgeoefend, zal wel niet meer dan f 500 000 per jaar vereischen en voor de bijdragen in de administratiekosten der districtsziekenkassen samen zal waarschijnlijk jaarlijks eene som van f350000 voldoende zijn. Vermoedelijk zullen dus de kosten welke

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905

Abraham Kuyper Collection | 610 Pagina's

Sociale hervormingen - pagina 493

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905

Abraham Kuyper Collection | 610 Pagina's