Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sociale hervormingen - pagina 502

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sociale hervormingen - pagina 502

voorstellen van wet door het ministerie-Kuyper bij de Staten-Generaal ingediend. Deel II.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

558

door middel van eene afzonderlijke overeenkomst kunMet eene dergelijke aanvullende verzekering bemoeit het ontwerp zich niet, behoudens het bepaalde in art. 146.

zal zulks

nen

doen.

(sub bij

De

dj.

plichtige

bedoeling der bepaling

is,

kunnen beoordeelen of het

zal

dat de verzekeringsin zijn

belang

is

zich

eene bepaalde ziekenkas te verzekeren.

(sub e). De ondergeteekende wenscht de in het ontwerp bedoelde verzekering niet te doen uitoefenen door financieele ondernemingen. Van zulke ondernemingen toch, wier doel is winst te maken, zou niet te verwachten zijn, dat zij haar bedrijf zooveel mogelijk in het belang der verzekerden uitoefenden. Eene naamlooze vennootschap tot uitoefening der ziekteverzekering, welke volgens hare statuten een dividend van ten hoogste 4 pet. kan uitkeeren, is niet als eene financieele onderneming te beschouwen. Niemand toch zal met de bedoeling om winst te maken in zulk eene maatschappij geld willen steken. Eene naamlooze vennootschap, wier statuten eene bepaling inhielden, dat ten hoogste 4 pet. dividend kon worden uitgekeerd, zou langs een omweg toch grootere uitkeeringen aan de aandeelhouders kunnen doen. Zij zou uit de meerdere winsten een aanzienlijk reservefonds kunnen vormen, dat ten slotte aan de aandeelhouders ten goede zou komen. Ten einde zulke praktijken te voorkomen is het maximum-bedrag van het reservefonds aangegeven. (sub f). Het verzekeringsgebied moet in de statuten zijn omschreven wegens het bepaalde in de artt. 24, sub b, en 38, sub //. Het bedoelde gebied mag niet eene gemeente slechts voor een gedeelte omvatten, omdat zulks bij de toepassing der genoemde artikelen tot moeilijkheden zou aanleiding geven.

(sub

boek

hj. II,

De

titel

bedoelde zekerheid is geen pand als bedoeld in IX, van het Burgerlijk Wetboek; daarom is die

uitdrukking niet gebezigd. Voor de toelichting der bepaling worde overigens verwezen naar de toelichting van art. 55, eerste lid. In art. 65, tweede lid, in verband met art. 67 is wanneer en op welke wijze de waarden der zekerheid zoo noodig zullen worden aangewend voor de voldoening van

Artikel 54.

bepaald,

schadeloosstellingen, verschuldigd kenkas waren verzekerd.

aan personen, die

bij

de

zie-

(1 ste lid). Volgens art. 53, sub h, moet de ziekenalvorens erkend te kunnen worden, zekerheid stellen voor een vast bedrag. Het bedrag moet bij den algemeenen maatregel van bestuur zoo bepaald worden, dat de zekerheid naar alle waarschjinlijkheid voldoende zal zijn voor het aantal personen,

Artikel 55

kas,

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905

Abraham Kuyper Collection | 610 Pagina's

Sociale hervormingen - pagina 502

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905

Abraham Kuyper Collection | 610 Pagina's