Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Ministerie-Kuyper - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Ministerie-Kuyper - pagina 19

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

PRO moet het dan ook

nu

Openbaar Onderwijs, van de

loochening

De wet van

'89

zonder

geHjke som te geven aan het

heropenen

is

van

pacificatie

van den schoolstrijd en ver-

'89.

men

zooals

berustte,

min

Nieuwe subsidie-voorstellen voor

uit zijn.

Onderwijs,

Bijzonder

het

Hoe zit het hier mee? genoemd heeft, al is

het

op het principe der rechtsgelijkheid men bedoelde daarmede, dat de gedachte van den grondwetgever van '48, dat alle ouders 't recht hadden, hun kinderen naar eigen overtuiging op te voeden, alleen werd gerealiseerd, als het bijzonder Daartoe onderwijs als deel van het volksonderwijs werd erkend. die

uitdrukking

zou

uit

juist,

de Rijkskas gelijke bijdrage moeten verleend aan Openbaar

en Bijzonder Onderwijs en door

bekend.

Om

komen. der

gemeentelijke schoolgeld-

Dat hiervan in de praktijk weinig is terecht gekomen, Daardoor is van die evenredige verhouding niets ge-

geschapen. is

billijke

school een evenredige toestand worden

openbare

de

op

hefifing

haar te herstellen en aan de principes en bedoeling

wet-MACKAY

te voldoen,

was een wetsvoorstel

tot

verhooging

De

der subsidies aan de bijzondere scholen eenvoudig vereischt.

argumentatie

dezer zake kan slechts gelden voor hen, die de

te

wet-MACKAY beschouwen niet als een regeling van rechtstoestand, maar als een verkoop in eens van feitelijk verkregen aanspraken. (M.

A.

V.

De

bl.

en

5

6).

derde gedachte

BORGESIUS van

de oppositie aanvaardde, met den heer

bij

van '89, en was ook ontwerp was een zuivere

grondgedachte

de

1901

bereid tot meerdere subsidie.

Maar

dit

want het was een aanslag op de openbare school, er op doelend, althans het gevolg meebrengend, dat de openbare partijwet,

school

Mijn gaan.

gedoogt

Ik

merkte

wijs

dit

op

zou

leiden.

deze bezwaren

Vooreerst,

Dr.

in te

Nolens

ontwerp-KUYPER de uitgesproken

de wanverhouding, die er door de slechte uitvoering

wet-MACKAY tusschen Openbaar en Bijzonder Onderwijs was

ontstaan huidige zal

onmogelijk

op tweeërlei.

slechts

schade

ongerechtvaardigde

hier

terecht op, dat het

bedoeling had der

en

aanzienlijke

bestek

ten

nadeele

kunnen plaats

geschieden.

van 't

Hadden mannen

werken tot op het wanneer de eindoplossing welken vorm deze zal moeten Dr. Bos dit meer in 't oog

laatste, bij te

dit

midden hebben en

oogenblik, in

latend, in

als

gehouden, hun houding had een meer gunstige kunnen

de tweede plaats

lette

men

zijn.

In

er op, dat bij de eventueele nadeelen, die

15

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905

Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's

Het Ministerie-Kuyper - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905

Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's