Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sociale hervormingen - pagina 141

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sociale hervormingen - pagina 141

voorstellen van wet door het ministerie-Kuyper bij de Staten-Generaal ingediend. Deel I. Stuk II.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJLAGE

VAN DE MEMORIE VAN TOELICHTING.

Overzicht van de buitenlands che wetgeving ten aanzien van de verzekering tege^i geldelijke gevolgen van bedrijfsongevallen in de zeevisschertj. Dnitschland.

Historisch overzicht. De Duitsche ongevallenverzekering van zeevisschers is geregeld bij de wet van 30 Juni igoo {Reichsgesetzblatt, n. 26: Seeunfallversicherungsgesetz). Deze wet regelt in het algemeen de verzekering van personen direct of indirect bij de zeevaart betrokken, dus ook van de zeevisschers. De wet van 30 Juni 1901 is eene uitbreiding van de Seeunfallversicherungsgesetz van 13 Juli 1887, welke wet uitdrukkelijk de zeevisschers had uitgesloten, maar aan den Bondsraad de

bevoegdheid had gegeven, deze personen bij besluit verzekerd te verklaren. Van deze bevoegdheid heeft de Bondsraad in 1895 en 1896 gebruik gemaakt; een gedeelte der zeevisscherij en wel die, uitgeoefend op „Hochseefischereidampfer" en op „Heringslogger" werd verzekeringsplichtig verklaard en zoodoende de grootvisscherij onderworpen aan dezelfde regeling als de koopvaardijvaart. (Zie Bekanntmachung, betreffende die Unfallversicherung von deutschen Hochseefischereidampfern, vom 14 Juni 1S95 R. G. BI. Seite 351 en Bekanntmachung, betreffend die Ausdehnung der Unfallversicherung auf die grosze Heringsfischerei, vom 6 Februar i8g6, R. G. -5/. Seite 53). Onverzekerd bleven dus de zeevisschers op andere dan de bovengenoemde vaartuigen. Eerst in

1900 werd het geheele zeevisschersbedrijf in de verzekering opgenomen. Daar eenzelfde regeling voor de groote en kleine zeevaart niet wenschelijk scheen, is voor deze laatste (waaronder ook de zeevisscherij valt, voorzoover niet uitgeoefend met stoomschepen in volle zee of met haringloggers) de wet dan alleen van toepassing, indien daarvoor geen afzonderlijke voorschriften zijn gegeven. Zoodoende bevat de wet van 30 Juni 1900 eene regeling voor

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905

Abraham Kuyper Collection | 610 Pagina's

Sociale hervormingen - pagina 141

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1905

Abraham Kuyper Collection | 610 Pagina's